Coop sätter ekologisk mat på den politiska agendan

Coop lanserar Ekolöftet, en sajt där riksdagspartiernas mål och ambitioner kring ekologisk konsumtion och produktion i Sverige samlas. Samtidigt fortsätter Coop att lyfta fram och sänka priset på allt fler ekologiska varor.

Coop har länge engagerat sig i ekologisk mat och storsatsar på att öka försäljningen av ekologiskt. Målet är att 20 procent av all mat Coop säljer ska vara ekologisk år 2020. För 2014 är målet 8 procent, det vill säga dubbelt så mycket som den genomsnittliga ekoförsäljningen i Sverige.

– Vi har sänkt priset och breddat utbudet på en mängd ekologiska varor och ser en tydlig trend att fler vill konsumera ekologiskt. Men Sverige behöver politisk vilja och initiativ för att öka tillgången på ekologiska livsmedel. Därför har vi skapat sajten Ekolöftet. Där samlar vi partiernas vallöften om ekologisk mat så att våra kunder, och andra, får en klar bild av riksdagspolitikernas ambitioner och mål inför valet i höst, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Många svenskar vill veta

37 procent av Coops 3,4 miljoner medlemmar uppger att de vill veta vad riksdagspartierna gör för att öka tillgången på ekologisk mat. Och 40 procent av Coops medlemmar uppger att information om partiernas position i frågan om ekologisk mat kan påverka hur de röstar i höstens riksdagsval.

– Eftersom åtta av tio oroar sig för vad maten innehåller borde ekologisk mat vara en viktig politisk fråga. Ändå är det i dagsläget oklart vilka mål som partierna egentligen har för eko. Vi vill bidra med att sätta frågan på den politiska agendan för att stimulera produktion och konsumtion av ekologisk mat i Sverige. Men också vara med och göra ekologisk mat billigare och mer tillgänglig, fortsätter Louise König.

Coop har Sveriges största sortiment av ekologiska produkter och driver sedan början av 2013 framgångsrikt Veckans Eko med kraftigt sänkta priser på en ekologisk frukt eller grönsak varje vecka. Under detta år har Veckans Eko utökats med ännu fler kategorier, exempelvis kött och mejeri. Första kvartalet 2014 sålde Coop 30 procent mer eko än samma period 2013.

För mer information om partiernas Ekolöften:

www.coop.se/ekoloftet

Vid frågor kontakta: 

Louise König, hållbarhetschef, KF och Coop, 010 – 743 21 17 


Coop Pressjour, 010-743 13 13

Fakta om undersökningen: 1450 av Coops medlemmar har svarat på undersökningen som genomfördes 27-31 mars 2014. Coop Medlemspanel är representativ för alla Coops medlemmar.

  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer