Coop satsar i BjörnaPå bilden: Per Nylén Örnsköldsviks kommun och Thomas Johansson Coop Nord

Coop satsar i Björna

Den 14 juli brann Coops butik i Björna ner till grunden. Coop har en lång historia i Björna och beslutet att stanna kvar i Björna var därför lätt att fatta.

Coop har noga värderat de etableringsmöjligheter som funnits. Valet föll på den strumpfabrik som ligger ett stenkast från den gamla butiken. Detta alternativ är det snabbaste sättet att återigen kunna erbjuda Björnaborna en fullvärdig butik. Ett nybygge beräknas ta minst 18 månader och är inte heller försvarbart ur ett kostnadsperspektiv.

Vi är stolta över att kunna öppna en ny modern butik i Björnas centrum. Butiken ska präglas av matglädje och ett bra och prisvärt sortiment. Våra medarbetare står också i startgroparna för att ge medlemmar och kunder en fin service, säger Thomas Johansson, vd Coop Nord.

Arbetet med att ställa om fabrikslokalen påbörjas så snart tillträde ges. Butiken får en större säljyta än tidigare och få miljövänlig utrustning vad gäller belysning och köldmedia.

Den gamla tomten kommer att saneras och snyggas till så snart alla försäkringsfrågor och utredningar är klara. Det finns också tankar kring om hur den gamla tomten kan användas till gagn för björnaborna. Coop kommer att fortsätta med möjlighet att handla Online med utkörning till dess att portarna till den nya butiken slås upp. Coops ambition är att den nya butiken invigs före årsskiftet.

 

Ytterligare information:
Rebecca Göransson, kommunikatör 072-085 51 11, Rebecca.Goransson@coopnord.se

  • Coop Värmland tar över fyra Nettobutiker

    Sedan tidigare har Coop Vardagshandel, som driver landets Nettobutiker, meddelat att butikerna pausas från den sista juni. Efter förhandlingar mellan Coop Värmland och Coop Butiker oc...
    Läs mer
  • Smart geodata ökar takten på Coop Butiker och Stormarknaders etableringar

    Smart geodata ökar takten på Coop Butiker och Stormarknaders etableringar

    Coop Butiker & Stormarknader är ett av de offensivaste företagen inom svensk handel när det gäller att etablera nya butiker. Med hjälp av smart geodata från Prospect Mapping kommer etableringsbesluten nu att gå ännu snabbare samtidigt som de befintliga butikerna kommer kunna skräddarsy sina erbjudanden utifrån varje lokal marknad.
    Läs mer