Coop säljer rättvisemärkt choklad till förmån för Världens barn

Pressmeddelande 2008-09-24

Coops butiker i hela landet säljer de närmaste veckorna en utvald rättvisemärkt choklad till förmån för Radiohjälpens stora insamling Världens Barn. Chokladkakorna säljs till ordinarie pris, och fem kronor av priset går oavkortat till Världens Barn. Förhoppningen är att satsningen ska ge 1 250 000 kronor till insamlingen.

Att sälja den rättvisemärkta choklad till förmån för Världens Barn är en gemensam satsning från Coop och Toms Sverige som tillverkar och marknadsför Anthons Bergs choklad.

Den Anthon Bergs chokladkaka som säljs till förmån för Världens barn är rättvismärkt. Det innebär bland annat att odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor, att barnarbete och diskriminering motverkas amt att miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas. Kakaon i chokladkakan kan också spåras tillbaka till den enskilda odlingen.

Totalt kommer 250 000 chokladkakor till förmån för Världens Barn att säljas i butikerna de kommande veckorna. Pengarna som de ger till Världens barn kommer att överlämnas i samband med att insamlingen avslutas den 10-11 oktober.

– Vi vill ge våra medlemmar och kunder en möjlighet att på ett enkelt sätt bidra till Radiohjälpens insamling i våra butiker och stormarknader. För oss känns det naturligt att engagera oss i Världens Barn eftersom våra samarbetsorganisationer Vi-skogen och Kooperation utan gränser är två av de organisationer som driver de projekt som insamlingen stöttar, säger Karl Wistrand, vd på Coop Sverige.

Genom Biståndsknappen på pantautomaterna, insamlingsbössor i kassorna, tre öre per bärkasse, bistånd på köpet på MedMera-kortet och andra insamlingsmetoder bidrar konsumentkooperationen och dess medlemmar och kunder med drygt 20 miljoner kronor varje år. Pengarna går till fattigdomsbekämpning och miljöarbete som bedrivs av Vi-skogen och Kooperation utan gränser.

För mer information: Karl Wistrand, vd Coop Sverige, 08-743 13 85 Coop Sveriges pressjour, 08-743 23 33

  • Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

    Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  
    Läs mer
  • Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.
    Läs mer