Coop säger nej till koncentrerad energidryck, så kallade shots

Flera leverantörer av energidrycker önskar nu lansera en koncentrerad energidryck som kallas shot. Det handlar om små 5 cl flaskor med samma mängd koffein och taurin som i burkarna på 25 cl. Coop har beslutat att dessa shots inte kommer att säljas i någon av Coops butiker.

Idag beslutade Coop att de uppmärksammade energidrycksshotsen inte ska tas in Coops sortiment. Det innebär att de inte kommer att säljas i Coops butiker.

Bakom beslutet ligger en oro för att shotsen kan komma att missbrukas av ungdomar genom att det är en liten mängd dryck med höga halter av koffein och taurin. Det innebär att man lättare än med andra energidrycker kan konsumera så stora mängder att risker för bieffekter ökar dramatiskt.

Coop har också fått reaktioner från föräldrar och lärare som anser att ungdomar redan idag konsumerar för mycket energidryck. Därför har också vissa Coop butiker i samråd med föräldrar och skola beslutat att inför en åldergräns på energidryck.

För ytterligare information: Coops pressjour, tel. 08-743 23 33

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer