Coop rullar ut nytt reklamkoncept för X:-tra

Coop rullar ut nytt reklamkoncept för X:-tra

Coops nya lågpriskoncept X:-tra röner stora framgångar bland konsumenter sedan lanseringen för ett drygt år sedan. Nu startar annonseringen för att stötta butikssatsningen.

Butiksformatet har egen grafisk profil, kommunikation och butiksdrift. I nya kampanjen ”Alltid schyssta priser” reder X:-tra ut vad som är schysst, och vad som inte är schysst. Det nya X:-tra konceptet tar inspiration från TikTok-trenden och kombinerar humor och underhållning med riktig schyssta priser.

– Genom att titta på samtidens aktuella händelser och ta fasta på fenomenet i sociala medier, där mängder av klipp sprids med exempel på sådant som kanske inte alltid ser så schysst ut – men som vi ändå skrattar åt – valde vi att använda oss av användargenererat innehåll, berättar Johan Öhlin, marknadschef Coop Sverige.

Sociala medier-annonsering i fokus

Kampanjen har synts i sociala medier sedan vecka 3 (2023) och fortsätter under året. Utöver basen i rörlig kommunikation kompletteras den med displayannonsering i syfte att ytterliga förstärka kommunikationen kring de riktigt schyssta priserna. All kommunikation kommer att geostyras utifrån respektive butiks upptagningsområde. Utöver detta adderas radio som stöd för att ytterligare driva kännedomen om X-tra.

– Vi tog utgångspunkt från det redan etablerade budskapslöftet och vidareutvecklade idén. Med tanke på hur många butiker vi öppnat upp, och med fler i antågande, så fanns det ett behov av ett reklamkoncept – och då ett som särskiljer sig från våra konkurrenter, säger Johan Öhlin och utvecklar vidare varför Coop satsar på sociala medier-annonsering.

– Medievalet har sin grund i rörlig bild med YouTube, TikTok och Meta. Med detta som bas har vi möjlighet att arbeta uppå en hög räckvidd på kort tid i relevanta målgrupper.

Bakom idén och produktionen står Coop Inhousebyrån 360. Mediebyrå är Scream Sverige.

Till filmerna

Fågel knaprar på tangentbord

Golflektion i vardagsrummet

Oväntad snökanon

En hjälpande hand

Om X:-tra

Butikskonceptet X:-tra, med ett tydligt priserbjudande där pris är i fokus varje dag och på hela sortimentet, återfinns numera med ett 50-tal bostadsnära butiker runtom i Sverige och fler planeras under 2023. X:-tra har ett väl utvalt sortiment med välkända varor som täcker alla vardagsbehov. Butiken erbjuder även varje vecka flera riktigt bra klipp och kampanjer för att förstärka priserbjudandet ytterligare.

För frågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Mattis Bergquist mot nya utmaningar

    Mattis Bergquist mot nya utmaningar

    Efter drygt fem år har Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop Sverige, bestämt sig för nästa steg i arbetslivet. Under Mattis tid på Coop har han tillsammans med sitt team utvecklat och implementerat flera viktiga satsningar som banar väg för framtiden.
    Read more
  • Änglamarkspriset 2024: här är de fem bidragen som tävlar om de tre finalplatserna

    Änglamarkspriset 2024: här är de fem bidragen som tävlar om de tre finalplatserna

    KF och Coop presenterar nu de fem nominerade som gått vidare i Änglamarkspriset 2024. Priset delas ut till personer, organisationer eller initiativ som gör eller förväntas göra särskilt värdefulla insatser inom miljö och ekologi, med stor potential för framtida hållbarhetsnytta. Änglamarkspriset delas sedan 2002 ut av KF och Coop tillsammans med Änglamarksfamiljerna Danielsson, Taube och Alfredson.
    Read more