Coop rekryterar Staffan Eklöv till vd för mejeriet i Grådö

Coop rekryterar Staffan Eklöv som vd för mejeriet i Grådö . Detta är en viktig del av processen för att kunna starta tillverkningen i mejeriet snarast möjligt. Staffan Eklöv har lång erfarenhet inom mejeribranschen, bland annat som mejerichef för Grådö mejeri.

Den 5 juli blev det klart att Coop tar över Grådö mejeri i Dalarna från och med 1 oktober. Ambitionen är att komma igång med tillverkningen så snart som möjligt. Rekryteringen av Staffan Eklöv som vd för mejeriet i Grådö är ett viktigt led i denna process.

– Jag är mycket glad över att Staffan Eklöv med sin gedigna mejerikompetens och långa erfarenhet tackat ja till tjänsten som vd för Grådö mejeri. Med Staffan Eklöv i spetsen kommer vi att intensifiera planeringen av den operativa verksamheten, säger Magnus Johansson, vd Coop Inköp och Kategori AB.

Staffan Eklöv kommer närmast från det Ålandsmejeriet ÅCA där han varit produktions- och utvecklingschef. 1999-2011 var Staffan Eklöv mejeri- och produktutvecklingschef för Grådö mejeri, som då ägdes av Milko. Under denna tid ansvarade Staffan Eklöv bland annat för produktionen av Coop Änglamark mjölk. Staffan Eklöv har även varit projektledare för ett nordiskt mejeriprojekt i Bolivia, är mejeriutbildad i Finland och började sin karriär som ostmästare hos finländska Milka.

– Att få vara del av denna stora positiva händelse i mejeribranschen är väldigt roligt. Coop med sin storlek och sina marknadskanaler behövs på marknaden. Grådö mejeri är ett välinvesterat mejeri. Med Coop som ny ägare, får Grådö mejeri en bra framtid med fortsatt produktion av mejeriprodukter av hög kvalitet, säger Staffan Eklöv.

  • Änglamark pepparkaka en testvinnare till jul

    Änglamark pepparkaka en testvinnare till jul

    Första advent står för dörren och julen dukas sakta upp. En klassiker för alla magar och åldrar är pepparkakan – där nu Änglamark utsetts till en vinnarkaka av Svenska Dagbladets jury.
    Read more
  • Coop Sverige AB ställer om organisationen för att öka medlemsnyttan

    Coop Sverige AB ställer om organisationen för att öka medlemsnyttan

    Coop Sverige AB gör nu en omställning av organisationen för att öka konkurrenskraften och kunna ge bättre priser och erbjudanden till Coop i Sveriges över 3,9 miljoner medlemmar. Förändringen innebär en neddragning på cirka 100 tjänster vid kontoret i Solna som tillsammans med andra åtgärder ger en kostnadsminskning om drygt 300 miljoner kronor.
    Read more