Coop rekryterar och regionaliserar

Coop har rekryterat Christian Wijkström, idag vd för RIMI i Litauen samt Fredrik Johanson, tidigare vd och koncernchef för Intersport till nya befattningar som regiondirektörer för Coop i Stockholm respektive västra Sverige.

Bakgrunden till rekryteringen är att Coop planerar för en organisationsförändring inom bolaget för butiksverksamheten, Coop Butiker & Stormarknader AB (CBS). Butiksnätet delas in i fyra geografiska regioner med var sin regiondirektör. Detta förbättrar förutsättningarna för en enhetlig styrning och en tydligare regional förankring. Den nuvarande organisationsstrukturen som bygger på kedjeformat kommer att upphöra när regionaliseringen sätts i drift.

De två andra regiondirektörerna har rekryterats internt och blir Anders Wennerberg, idag kedjechef för Coop Forum, samt Patrik Wirlén, idag kedjechef för Coop Extra. De blir regiondirektörer för region syd respektive region mitt.

Jag är mycket glad över att vi lyckats rekrytera Christian och Fredrik. De har båda god branscherfarenhet, ett omvittnat gott ledarskap och förmåga att driva komplexa förändringsprojekt. Tillsammans med våra interna rekryteringar av Anders Wennerberg och Patrik Wirlén får vi ett mycket starkt ledningsteam för vår butiksdrift, säger Coops vd Frank Fiskers. 

Både Christian Wijkström och Fredrik Johanson har en lång erfarenhet inom detaljhandeln. Christian är idag vd för RIMI i Litauen, och har tidigare haft flera vd- och chefsbefattningar inom ICA, bland annat affärsområdeschef för ICA Nära och ICA Supermarket, samt vd för RIMI Sverige. Fredrik Johansson var fram till i höstats vd och koncernchef för Intersport och har tidigare haft flera befattningar inom JC, bland annat som Sverigechef.

– Jag tilltalas av att Coop är inne i en intressant och nödvändig förändringsresa som jag tror starkt på. Det ska bli mycket stimulerande att få vara med och bidra till att vända situationen för Coop. Företaget har definitivt potential att nå ett annat marknadsläge än idag, säger Christian Wijkström.

– Coop står inför många intressanta utmaningar som jag verkligen attraheras av. I botten finns en tydlig plan och färdriktning som känns bra och relevant. Det ska bli oerhört roligt att få vara med i förändringsarbetet och jag tror att många av mina erfarenheter från både Intersport och JC kommer väl till pass. I grunden handlar det om samma utmaningar, att vinna kundernas förtroende och lojalitet, säger Fredrik Johanson som tillträder sin tjänst i mitten av april.

Coop startar nu ett projekt som ska arbeta med hur organisation och genomförande av regionaliseringen ska gå till, samt när den nya organisationen ska vara operativ. 

För ytterligare information:

Coops pressjour, tel: 010-743 13 13

  • Coop återkallar rödbetssoppa av egna varumärket Coop

    Coop återkallar rödbetssoppa av egna varumärket Coop

    Coop återkallar Coop Rödbetssoppa med bäst-före-datum 2018-08-20. I det aktuella partiet har en pumpasoppa, med andra ingredienser, av misstag hällts i en förpackning där det står rödbetssoppa. Återkallelsen gäller alla förpackningar med angivet bäst-före-datum.
    Läs mer
  • Coop återkallar Änglamark havredryck

    Coop återkallar Änglamark havredryck

    Coop återkallar Coop Änglamark havredryck med bäst före-datum 2018-09-06. I det aktuella partiet har sojadryck av misstag hällts i havredrycks-förpackningarna. Återkallelsen gäller alla förpackningar med angivet bäst före-datum.
    Läs mer