Coop-rapporten 2009 presenterar årets konsumentinsikter: Matens ursprung och innehåll högintressant för dagens konsument

Coop presenterar för tredje året i följd Coop-rapporten – en av Sveriges största konsumentundersökningar. Totalt har 43 808 svar inkommit från Coops medlemmar, frågorna har i år handlat om mat- och konsumtionsvanor samt om hur konsumenter i 2009-års Sverige får vardagspusslet att gå ihop. Rapporten visar bland annat att dagens konsument är intresserad av matens innehåll samt hur den påverkar miljön och den egna kroppen. De flesta som har svarat i årets rapport har en stor vilja att äta närproducerad mat och köpa fisk som är fångad på ett ekologiskt hållbart sätt.

Under året som gått har det varit intensiva diskussioner om tillsatser i maten. Detta bekräftas av årets Coop-rapport som visar att drygt åtta av tio svenskar anser att de har påverkats av debatten om tillsatser i maten. De vanligaste förändringarna är att köpa mat med färre tillsatser, mindre färdiglagat samt att läsa innehållsförteckningen mer noggrant. Viktigt med närproducerat Nära nio av tio i Coops Medlemspanel anger också att det är viktigt för dem att köpa närproducerad mat. Vad som kan definieras som närproducerat varierar dock mycket beroende på vem som tillfrågas. Coop-rapporten visar till exempel att 78 procent anser att det är varor från den egna regionen, 47 procent menar att det är varor från den egna kommunen och 45 procent att det är varor från Sverige.

– De 43 000 svar vi fått in från våra medlemmar visar ett fortsatt stort intresse för kooperationen i Sverige. Vår Medlemspanel är ett betydelsefullt verktyg för oss för att bättre kunna förstå konsumenternas krav och behov. Medlemmarnas synpunkter är viktiga för oss i vårt arbete att skapa kundnytta i form av bättre produkter och erbjudanden, säger Kristina Ossmark, ansvarig Coop marknad- och affärsutveckling. Nätet allt viktigare källa för matinspiration Årets Coop-rapport visar att internet är en viktig inspirationskälla, nära sex av tio konsumenter anger att de främst vänder sig till receptsidor på nätet för att få matinspiration. I 2007-års Coop-rapport svarade endast 13 procent att de sökte matinspiration på nätet. På två år har nätets betydelse för konsumenternas matvanor ökat med hela 43 procent.

– Vi ser att människor efterfrågar mer inspiration för att kunna äta nyttigt och hälsosamt i vardagen. Därför jobbar vi på Coop kontinuerligt med att ta fram enkla recept som vi erbjuder våra kunder i såväl butik som på vår hemsida. Vår senaste nyhet är en iPhone applikation som ger matinspiration direkt i mobilen, berättar Kristina Ossmark. Att brist på matinspiration har en stor inverkan på människors matvanor är tydligt, tolv procent i Medlemspanelen anger till exempel att de köper färdiglagad mat då de inte kommer på vad de ska laga till middag.

Fakta ur Coop-rapporten 2009 • 80 procent anger att de på något sätt har påverkats av den senaste tidens debatt om tillsatser i maten.
• 75 procent av konsumenterna anser att innehållsförteckningen på matvaror är otydliga.
• 70 procent tittar ofta eller alltid efter tillverkningsland på varor i butiken. • 85 procent köper närproducerat för att bidra till ett bättre klimat och korta transportsträckor.
• 79 procent köper närproducerat för att gynna lokala producenter. • 17 procent äter inte hemlagad mat dagligen. • 35 procent bestämmer sig för vad det ska bli till middag då de går i mataffären.

Om undersökningen Coop-rapporten bygger på resultaten från ett antal webbaserade medlemsundersökningar som genomförts på www.coop.se under 2009. Undersökningarna var öppna för konsumentkooperationens medlemmar och totalt inkom 43 808 svar. Av de svarande var 23 procent 39 år eller yngre; 33 procent var mellan 40 och 54 år; 27 procent var mellan 55 och 64 år och 12 procent var 65 år eller äldre. Drygt 70 procent av de svarande var kvinnor.

För mer information: Magnus Nelin, presschef Coop, telefon 08-743 20 11, eller Coops pressjour telefon 08-743 23 33.

Hela rapporten finns på www.coop.se.

  • Lägre är det nya ordinarie – Coop Mitt sänker priset på 3000 varor

    Lägre är det nya ordinarie – Coop Mitt sänker priset på 3000 varor

    Det ska löna sig att handla hos Coop, vecka ut och vecka in. Nu sänks ordinarie pris på 3000 varor i ett flertal av Coop Mitts Stora Coop-butiker.
    Read more
  • Coop återkallar 6-pack Änglamark ägg

    Coop återkallar 6-pack Änglamark ägg

    Coop återkallar 6-pack Änglamark ägg med bäst före-datum 2025-11-02. Anledningen till återkallelsen är att varan kan innehålla salmonella. Leverantören av äggen har vid en rutinkontroll upptäckt salmonella i ett stall. Inga ägg har bekräftats med smitta, men som försiktighetsåtgärd så återkallas nu ägg från aktuell producent. Den återkallade produkten har i begränsad omfattning sålts i flera butiker.
    Read more