Coop öppnar saluhall – på nätet

Coop öppnar saluhall – på nätet

Köp charkuterier, delikatessostar och färska ostron samtidigt som du köper diskmedel. Nu öppnar Saluhallen på coop.se med över 1000 nya varor, varav många kommer från små lokala matföretag. Allt levereras hem till dörren tillsammans med vardagsinköpen.

– Matglädje har hittills varit något mer förknippat med fysiska butiker. Med Saluhallen på coop.se lyfter vi mat online till en helt ny nivå. I vår dark store står köttmästare och delikatessansvariga och förbereder exakt det du vill ha, precis som i en saluhall, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör online på Coop.

Idag öppnar Coop Saluhallen i sin ordinära näthandel på coop.se. Där kan kunder välja från ett sortiment som motsvarar det som hittas i en traditionell saluhall på stan – men det du handlar kommer levererat hem till dörren. I saluhallen finns ett brett sortiment av charkuterier, ost, färsk fisk, kött och vegetariska specialiteter.

Saluhallen har också ett spännande utbud från mindre matföretag, som i och med Saluhallen får möjligheten att marknadsföra sina varor på Coops plattform. Några exempel på mindre delikatesser i saluhallen är hantverksläsk från Soda Nation, den skånska premiumglassen från Köld och specialkaffe från Lilla Kafferosteriet i Malmö. I en första fas finns närmare 1000 matvaror i Saluhallen och sortimentet kommer att utvecklas löpande.

– Vi har valt ut ett fantastiskt sortiment med allt från glass till fisk och styckdetaljer. Precis som i en traditionell saluhall kommer vi att anpassa sortimentet efter säsong och popularitet. Det här är verkligen en butik för dig som älskar mat, säger Staffan Fri, sortimentutvecklare för Coops saluhall.

Produkter som säljs i lösvikt i Saluhallen förbereds i Coops dark store i Kungens Kurva. I en första fas levererar Saluhallen till ca 2 miljoner kunder i Stockholm och Mälardalen.

Coop började sälja mat på nätet redan 2008. Utbudet online har växt avsevärt sedan dess och består nu av ett brett sortiment. Matvarorna online har samma låga priser som i Coops stora butiker. Drygt hälften av Sveriges hushåll har idag möjligheten att plocka ihop varor helt själv eller ta hjälp av tjänsten Smartkassen, där du smidigt själv väljer recept och antal portioner och sedan får allt levererat hem till dörren. Färdiga matkassar går att beställa till alla Coops drygt 650 butiker runt om i landet.

För mer information, kontakta
Coops pressjour, 010-743 43 79

  • Coops nya vegoprodukter gör succé

    Coops nya vegoprodukter gör succé

    Under våren lanserade Coop nya vegetariska produkter inom det egna varumärket Coop. Nu visar de första försäljningssiffrorna att vegoserien redan gör succé. Allra bäst går de gröna ärtbiffarna som redan överträffar företagets egen försäljningsprognos för året med 80 procentenheter, om nuvarande försäljningstakt håller i sig. 
    Läs mer
  • De som äter bönor och linser mår bättre

    De som äter bönor och linser mår bättre

    De som äter bönor och linser upplever att de mår 15 procent bättre än genomsnittet. Det visar Coops Matometer, Sveriges största undersökning om vad vi äter varje dag. Mest baljväxter äter kvinnor, unga mellan 16-29 år och låginkomsttagare. Men trots att bönor är näringsrika, klimatsmarta och billiga hamnar de bara på tallriken vid knappt 3 procent av måltiderna. Det vill Coop ändra på med initiativet ”Framtidens protein”.
    Läs mer