Coop öppnar gårdsbutik på nätet

Coop öppnar gårdsbutik på nätet

Nu kan man med ett enkelt klick köpa honungsburkar där bina surrat runt knuten, små partier rapsolja från en åker i närheten eller äppelmust från unika lokala äppelsorter. Med nya gårdsbutiken på coop.se kan man handla direkt från lokala producenter med fokus på genuint mathantverk. Allt levereras hem till kunden samtidigt som de genomför vardagsinköpen.

Coop är först ut i Sverige med att lansera en gårdsbutik online där man kan köpa varor som är närproducerade från ett stort antal lokala producenter.

– Vi öppnar nu upp Coop.se som en plattform där små lokala matproducenter kan sälja sina varor på ett enkelt sätt. Plattformen är framtagen tillsammans med Foodla. Producenter har nu möjlighet att nå ut till alla våra e-handelskunder, samtidigt som vi får branschens vassaste sortiment av genuint lokalt mathantverk, säger Claes Hessel, produktchef Coop.

När butiken slår upp portarna finns 25 producenter med mer än 100 olika varor på Coop.se. Målsättningen är att både antalet producenter och varor kommer att öka succesivt. Varje matföretag är specialist inom sitt område och erbjuder unika produkter där producenten ansvarar för hela hantverket. Med Coops gårdsbutik på nätet har varje producent möjlighet att lyfta sina varor på en plattform där flera tusen svenskar varje dag genomför sin vardagshandel och söker inspiration. Producenten kan fokusera på hantverket och att ta fram lokala varor som är unika eller tillför ett mervärde för den lokala kunden och som enkelt kan klickas hem.

– Det känns väldigt spännande för oss som litet lokalt företag att få vara med på en så stor plattform som Coop erbjuder. Det är svårt att nå ut själv till så många kunder som liten aktör. Coops nya gårdsbutik på nätet gynnar alla, både kunden som smidigt kan köpa hem småskalig och lokalt mathantverk samtidigt som vi som producerar har möjlighet att nå fler med våra produkter, säger Åsa Levén, grundare Säby Gård Ingarö.

Några exempel på unika lokalproducerade varor som man kan köpa i Coops nya gårdsbutik är limiterade utgåvor av kallpressad rapsolja från Säby Gård Ingarö, saltlakritssås från efterrättssås-experten Cederströms på Östermalm, kombucha från Kombucheriet i Bagarmossen och inläggningar från Gutö Delikatesser på Gotland.

– Jag är stolt över att få vara leverantör till Coops fina gårdsbutik. Min vision är att koka inläggningar på ett naturligt sätt och med en känsla för mathantverket. Nu har jag möjlighet att hänvisa mina webbkunder till en plats där de enkelt kan köpa mina inläggningar, säger Pia Lindvall, grundare Gutö Delikatesser.

I en första fas levererar gårdsbutiken till ca 2 miljoner kunder i Stockholm och Mälardalen. Om testet faller väl ut är planen att expandera tjänsten och sätta upp liknande lösningar i resten av landet med möjligheten att beställa varor där produktionen har skett så nära kunden som möjligt.

Besök gårdsbutiken via https://www.coop.se/handla/gardsbutiken

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13

Om Coop
Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor med drygt 817 butiker från Katterjåkk i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se når drygt 60 procent av de svenska hushållen med hemleveranser och våra matkassar går dessutom att hämta i alla våra butiker. Coop rankas som Sveriges mest hållbara matkedja och har den högsta andelen ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 43 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare.

  • Björn Larsson slutar som marknadsdirektör på Coop

    Björn Larsson slutar som marknadsdirektör på Coop

    Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop, lämnar sin roll som affärsområdesdirektör för Marknad, Kommunikation och Hållbarhet. Han kommer att fortsätta stötta Coop Sverige i en strategisk roll med fokus på tvärfunktionella och varumärkesdrivande frågor.
    Läs mer
  • Coop slopar plasten i brödpåsarna

    Coop slopar plasten i brödpåsarna

    Coop har beslutat att byta ut brödpåsarna med plastfönster. Istället kommer kunderna att erbjudas nya brödpåsar som är tillverkade helt i papper. Med åtgärden kommer Coop att minska sin plastförbrukning med cirka 30 ton per år.
    Läs mer