Coop omstrukturerar butiksnätet

Coop Sverige AB säljer 39 Coopbutiker till Konsumentföreningen Gävleborg och 36 butiker till Konsumentföreningen Bohuslän-Älvsborg (KBÄ). Köparna övertar samtliga befintliga avtal gentemot butiksmedarbetare, hyresvärdar och leverantörer. Överlåtelsen sker per den 1 januari 2015.

Det butiksbestånd som ägs och drivs av Coop Sverige koncentreras genom affären till Stockholmsregionen och delar av södra Sverige. Efter försäljningen ägs och drivs cirka 260 Coopbutiker av Coop Sverige AB och cirka 440 av ett antal olika konsumentföreningar runt om i landet. Coop Sverige AB har inga planer på större avyttringar i det kvarvarande butiksbeståndet.

Förändringen syftar till att skapa bättre regional konkurrenskraft och komma närmare medlemmar och kunder. Samtidigt utnyttjas kooperationens finansiella styrka på ett optimalt sätt och frigör resurser till offensiva investeringar i Coop Sveriges butiksnät.

– Genom denna affär skapar vi goda förutsättningar för våra butiker att utvecklas på bästa sätt, till gagn för både kunder, medlemmar och medarbetare. Vi skapar ett än mer konkurrenskraftigt Coop i hela landet, säger Fredrik Johanson, regiondirektör Nord-Väst vid Coop Sverige.

Försäljningarna är villkorade av Konkurrensverkets prövning.

Ytterligare information:
Coops pressjour 010-743 13 13
Fredrik Johansson, regiondirektör Nord-Väst, Coop Sverige 010-743 61 11
Anders Stake, vd, Konsumentföreningen Gävleborg 026-14 70 50
Ronnie Wångdahl, vd Konsumentföreningen Bohuslän-Älvsborg 010- 7470001

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Änglamark rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom mat och dryck samtidigt som Coop för andra året i rad utses till den hållbaraste matkedjan. Det står klart när Nordens största...
    Läs mer