Coop och Folksam i nytt strategiskt samarbete för en ökad trygghet

Coop och Folksam i nytt strategiskt samarbete för en ökad trygghet

Coop och Folksam har nyligen tecknat ett avtal som syftar till att bidra till en ökad trygghet i kombination med att sänka matkostnader för över 4 miljoner människor i Sverige. Avtalet innebär att Folksam på sikt kommer ingå i Coops medlemsprogram där medlemmarna kommer att erbjudas en attraktiv och prisvärd försäkringsprodukt.

Två starka varumärken som inte bara har ömsesidigheten och lång historik som gemensam nämnare, man delar också en gemensam värdegrund som bygger på samhällsansvar och hållbarhet. Tillsammans har företagen över fem miljoner kunder, vilket innebär att man har goda möjligheter att påverka. Idag saknar exempelvis 1,5 miljoner barn en individuell barnförsäkring – en siffra Coop och Folksam på sikt hoppas kunna minska med hjälp av ett förmånligt erbjudande.

– Vårt uppdrag är att ständigt öka värdet av medlemskapet i Coop. Det gör vi bland annat genom att möjliggöra intjäning av bonus – som kan användas till värdecheckar på mat, och därmed en lägre matkostnad, samt på attraktiva tjänster och varor som medlemmar konsumerar hos våra partners. Ett medlemserbjudande på försäkring har varit efterfrågat under flera år. Att vi nu kommer kunna erbjuda detta tillsammans med just Folksam känns extra roligt och naturligt med tanke på våra gemensamma värderingar och syn på samhällsansvar. Tillsammans skapar vi värde för våra medlemmar, säger Anton Nyman chef Medlem och Partner på Coop Sverige.

– Vi är glada över samarbetet med Coop, som kundägda bolag delar vi många värderingar och ett starkt hållbarhetsfokus, med vår gemensamma storlek har vi möjlighet att göra stor skillnad. Att vi inom kort kommer kunna skapa ytterligare mervärde för våra kunder och medlemmar känns därför extra bra, säger Jens Wikström, chef affärsområde Sak på Folksam.
Erbjudandet kommer att lanseras under våren och kommer inledningsvis omfatta försäkringar för barn, bil, hem och djur.

Om Coop:

Coop är en av Sveriges största livsmedelskedjor och flerfaldigt prisad för sin hållbarhetsprofil. Coop har cirka 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder och en näthandel där man kan storhandla utan att det kostar mer. Coops butiker ägs av sina 3,9 miljoner medlemmar och drivs av 26 konsumentföreningar.

Om Folksam:

Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Ton i ton när Stefan Ekengren lagar grönt för Coop

    Ton i ton när Stefan Ekengren lagar grönt för Coop

    Coops samarbete med prisbelönte kocken Stefan Ekengren tar ny fart under hösten. Fokus i en serie reklamfilmer sätts på grönsakshyllan, och gärna råvaror i samma färg.
    Read more
  • Coop satsar i centrala Göteborg – öppnar butik vid ny stationsuppgång

    Coop satsar i centrala Göteborg – öppnar butik vid ny stationsuppgång

    Området runt centralstationen i Göteborg genomgår en stor omvandling. Tusentals nya bostäder och arbetsplatser kommer att växa fram i samband med att järnvägen delvis flyttar under mark och att ny station byggs. I Park Central, kontorshuset med egen stationsuppgång, öppnar Coop en butik som kommer erbjuda ett fullsortiment med fokus på färskvaror och färdigmat. 
    Read more