Coop och Folksam i nytt strategiskt samarbete för en ökad trygghet

Coop och Folksam i nytt strategiskt samarbete för en ökad trygghet

Coop och Folksam har nyligen tecknat ett avtal som syftar till att bidra till en ökad trygghet i kombination med att sänka matkostnader för över 4 miljoner människor i Sverige. Avtalet innebär att Folksam på sikt kommer ingå i Coops medlemsprogram där medlemmarna kommer att erbjudas en attraktiv och prisvärd försäkringsprodukt.

Två starka varumärken som inte bara har ömsesidigheten och lång historik som gemensam nämnare, man delar också en gemensam värdegrund som bygger på samhällsansvar och hållbarhet. Tillsammans har företagen över fem miljoner kunder, vilket innebär att man har goda möjligheter att påverka. Idag saknar exempelvis 1,5 miljoner barn en individuell barnförsäkring – en siffra Coop och Folksam på sikt hoppas kunna minska med hjälp av ett förmånligt erbjudande.

– Vårt uppdrag är att ständigt öka värdet av medlemskapet i Coop. Det gör vi bland annat genom att möjliggöra intjäning av bonus – som kan användas till värdecheckar på mat, och därmed en lägre matkostnad, samt på attraktiva tjänster och varor som medlemmar konsumerar hos våra partners. Ett medlemserbjudande på försäkring har varit efterfrågat under flera år. Att vi nu kommer kunna erbjuda detta tillsammans med just Folksam känns extra roligt och naturligt med tanke på våra gemensamma värderingar och syn på samhällsansvar. Tillsammans skapar vi värde för våra medlemmar, säger Anton Nyman chef Medlem och Partner på Coop Sverige.

– Vi är glada över samarbetet med Coop, som kundägda bolag delar vi många värderingar och ett starkt hållbarhetsfokus, med vår gemensamma storlek har vi möjlighet att göra stor skillnad. Att vi inom kort kommer kunna skapa ytterligare mervärde för våra kunder och medlemmar känns därför extra bra, säger Jens Wikström, chef affärsområde Sak på Folksam.
Erbjudandet kommer att lanseras under våren och kommer inledningsvis omfatta försäkringar för barn, bil, hem och djur.

Om Coop:

Coop är en av Sveriges största livsmedelskedjor och flerfaldigt prisad för sin hållbarhetsprofil. Coop har cirka 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder och en näthandel där man kan storhandla utan att det kostar mer. Coops butiker ägs av sina 3,9 miljoner medlemmar och drivs av 26 konsumentföreningar.

Om Folksam:

Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Träffa Coop i Almedalen

    Träffa Coop i Almedalen

    I nästa vecka startar Almedalen 2024. Coop kommer vara i Visby för att delta i debatter, möten och samtal. Några av de ämnen som vi kommer att diskutera är stärkt krisberedskap, vägen mot en mer hållbar livsmedelskedja samt hur vi kan säkra en robust livsmedelsförsörjning med levande butiker i hela landet.  
    Read more
  • Miljöpris till Coops satsning på fossilfria transporter

    Miljöpris till Coops satsning på fossilfria transporter

    Eskilstuna kommun delar årligen ut ett miljöpris för att uppmuntra till insatser som långsiktigt främjar miljön i kommunen. Årets miljöpris tilldelas Coop för dess nya varuterminal som ligger i Eskilstuna och Coops satsningar på transporter på tåg. Priset delades ut i samband med Världsmiljödagen.   
    Read more