Coop och Bris: Hemligt meddelande på mjölkpaketen ska ge fler barn stöd

Coop och Bris: Hemligt meddelande på mjölkpaketen ska ge fler barn stöd

Sommarlovet närmar sig sitt slut och för en del barn betyder det oro och ångest inför skolstart. För att underlätta för barn som behöver hjälp och hitta en vuxen att prata med har Bris tagit fram hemliga meddelanden på Coops mjölkpaket.

Nu börjar skolan igen efter sommarlovet och för en del barn är det något barnet verkligen längtat efter. För andra barn kan skolan vara det som gör att barnet inte mår bra. Varje år när skolorna startar kontaktar barn Bris för att berätta om oro eller andra tankar om att gå tillbaka till skolan. För många barn är det första gången de pratar med en vuxen om sina tankar och känslor.

– En del barn tycker att det kan vara svårt att prata med sina föräldrar för att föräldrarna så fort vill hitta en lösning, men barnet vill få berätta i sin takt. För de barnen kan det vara bra att få prata med en annan vuxen först om sina tankar och känslor och få hjälp hur man sedan pratar med sina föräldrar. Nu har vi ett nytt hemligt sätt att berätta för barn om hur de kan få hjälp, säger Malin Berggren Griffiths kurator på Bris.

Under hösten kommer barn kunna använda en QR-kod som återfinns på Coop:s egna mjölkpaket och på så sätt hitta till ett hemligt Snapchat-filter som ger mer information om var barnet kan få hjälp. Informationen på mjölkpaketen är en del av ett flerårigt samarbete mellan Coop och Bris, och genom synligheten på paketen har Coop både varit en viktig del av att fler barn känner till var de kan få stöd och att samla in pengar till Bris.

– Det är miljontals personer runt om i Sverige som tar del av innehållet på våra mjölkpaket varje månad. Eftersom jag är pappa till två söner och vet hur tufft det är att vara barn i dag, så är rättviseaspekten viktig för mig – att alla barn ska ha samma förutsättningar till en bra start i livet, säger Johan Öhlin, marknadschef Coop Sverige.

Mjölkpaketen kommer att finnas i butik och på coop.se från och med vecka 33. Vill du veta mer om hur filtret och informationen till barn ser ut, klicka här.

För mer information om Bris och Sveriges nationella stödlinje: www.bris.se

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se