Coop minskar kötid för kunder med nya snabbkassor

Pressmeddelande 2009-02-12

Coop inför nya snabbkassor för att hjälpa medlemmar och kunder att spara tid. I det nya systemet där kunden själv scannar och betalar sina varor kan betydligt fler kassor hållas öppna vilket minskar kötiden. Nu kommer snabbkassorna som kan hantera såväl kort, kontakter som kuponger till Coop Extra i Västerås.

– Det är roligt att vi kan erbjuda den här möjligheten att minska köerna för alla våra kunder. Vi vet från bland annat från svaren i Coops Medlemspanel att kunderna vill ha hjälp med att spara tid och förenkla vardagen. De nya kassorna är ett sätt att möta de behoven för våra medlemmar och kunder, säger Erik Strand, butikschef på Coop Extra.

De nya snabbkassorna är i första hand tänkta för alla de kunder som handlar lite färre varor på lunchen eller på väg hem från arbetet och vill kunna göra detta snabbt och enkelt. Sex eller fyra snabbkassor finns tillsammans och bemannas av en kundvärd som hjälper kunderna. Därmed kan fler kassor hållas öppna samtidigt.

Kunden har tre steg att gå igenom vid snabbkassorna: 1. Scanna varorna 2. Packa varorna 3. Betala med kort eller kontanter

Snabbkassan har också en våg för varor i lösvikt. För varor med åldersgräns krävs godkännande av en kundvärd vid snabbkassorna. Kassorna har en ställning för kassen som gör det lätt att packa varorna. Erfarenheter från andra länder visar att kunden känner sig bekväm med systemet efter bara två till tre gånger.

– Det här är en ny teknik som vi tror mycket på eftersom de allra flesta idag är vana vid att hantera pekskärmar och kortläsare. Framför allt vid de tider då det är många kunder i butikerna kan snabbkassorna spara mycket tid för kunderna, säger Erik Strand.

Sedan tidigare finns snabbkassor i ett 20-tal av Coop Sveriges butiker. Under 2009 kommer snabbkassor att installeras på flera orter.

Ytterligare upplysningar Erik Strand, butikschef Coop Extra, 021-15 89 91 Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer