Coop minskade klimatpåverkan med 95 %

Under 2011-12 sänkte Coops butiker sina utsläpp av växthusgaser med 95 procent. Via ett samarbete med Telge Energi drivs de 341 centralt hanterade butikerna inom Coop Butiker & Stormarknader med vatten- och vindkraft. Nyinvestering i kylar och frysar med dörrar eller lock, sänker energiförbrukningen med 30-50 procent.

Under de senaste fem åren har KF och Coop minskat utsläpp av växthusgaser med 52 procent. Målet var minus 40 procent fram till år 2020. 

– Vi jobbar målinriktat för att sänka våra utsläpp av växthusgaser som är ett viktigt bidrag i hållbarhetsarbetet. Coop har branschens största försäljningsandel av ekologiska och miljömärkta livsmedel med drygt 5,5 procent och vi ökade vår försäljning av Fairtrade-märkta varor med 18,5 procent under förra året.  Det är mycket bra men än är vi inte nöjda, det finns alltid mer att göra, säger Louise König, hållbarhetschef på KF och Coop.   

Som en del i hållbarhetsarbetet samarbetar Coop med företaget Allwin, vilka förmedlar mat till välgörenhetsorganisationer för att minska matsvinnet. Felfri mat, till exempel med kort datum, doneras till hemlösa och andra utsatta genom olika välgörenhetsorganisationer. Under 2012 har Coop bidragit till cirka 140 000 måltider. 

– Framöver har vi tre prioriterade områden på KF och Coop. För det första handlar det om att skapa ett hållbart sortiment, som tar hänsyn till människor, djur och natur. För det andra ska våra butiker vara så hållbara som möjligt avseende energiförbrukning, utsläpp och avfallshantering. För det tredje ska vi i ännu större utsträckning än tidigare, ställa krav på våra leverantörer och underleverantörer att leva upp till Coops högt ställda krav på socialt ansvar och miljöhänsyn, säger Louise König. 

Vid frågor kontakta: 

Louise König, hållbarhetschef KF och Coop, 010 – 743 21 17 
Pressjour, 010-743 13 13

  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer