Coop-medlemmar tjänar poäng på elräkningen; Coop i nytt partnerskap med GodEl

Coop och GodEl har tecknat ett samarbetsavtal som innebär att Coops 3,4 miljoner medlemmar kan tjäna poäng på sin elräkning och samtidigt bidra till välgörenhet. Poängen kan användas för matvaror eller andra erbjudanden i Coops medlemsprogram. Samarbetet är ett led i Coops strategi att bygga Sveriges starkaste medlemsprogram och startar den 1 oktober.

GodEl är ett elbolag som delar ut sin vinst till välgörenhet. Sedan företaget grundades 2005 har GodEl delat ut cirka 40 miljoner kronor. GodEl samarbetar med sju stora välgörenhetsorganisationer där kunden bestämmer fördelningen av vinsten till de olika organisationerna. I och med samarbetet kan nu Coops kunder även välja Vi-skogen och We Effect som mottagare, som GodEl nu utökat sitt samarbete med.

– När vi frågat våra medlemmar om vilka förmåner de helst vill ha kopplade till medlemskapet har elbolag varit högt på önskelistan. Därför är vi mycket glada över samarbetet med GodEl, som innebär att vi ger våra medlemmar ett unikt erbjudande om hållbar el. Vi fortsätter utveckla vårt medlemsprogram med attraktiva erbjudanden. Hos oss kan medlemmarna vara med och påverka den utvecklingen, säger Karin Friis, Chef Medlemsprogrammet.

Både Coop och GodEl har ett hållbarhetsfokus som bottnar i den gemensamma konsumentkraften.

– Vår vision är att bidra till en bättre värld genom företagande och att göra det tillsammans med Coop är väldigt spännande. Våra värderingar går hand i hand. Tillsammans tror jag vi kan skapa ett bra värde för våra kunder samtidigt som vi bidrar till ett hållbarare samhälle, säger Pontus Winberg, vd för GodEl.

Samarbetet introduceras den 1 oktober med ett erbjudande om dubbla medlemspoäng på elräkningen under tre månader (vid tecknande av avtal fram till 31 december).

Andra partners som redan idag är anslutna till Coops medlemsprogram är: SAS, Fritidsresor, Swebus, Brothers, Nordic Choice Hotels, Coop Hotellpremie samt Polarn och Pyret.

För ytterligare information:

För journalister – Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

För journalister – Elias Vieglins, GodEl, tel. 073-509 93 47

För kunder – Coop Kundkontakt, tel. 0771-17 17 17

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Under 2018 använde Coops 3,5 miljoner medlemmar över 43 miljarder poäng till ett värde av 430 miljoner kronor. Det populäraste sättet att använda intjänade poäng är att växla in dem till värdecheckar på Coop, vilket stod för 367 miljoner kronor.
    Läs mer