Coop maxar ekoförsäljningen – 2015 nytt rekordår

Coop maxar ekoförsäljningen – 2015 nytt rekordår

2015 blev ett rekordår för Coops ekologiska försäljning. Försäljningsandelen uppgick till 9,2 procent. En ökning med 19,4 procent sedan 2014, då Coops ekologiska andel låg på 7,7 procent – högst i branschen. Årets ekologiska raket hos Coop är ekologiska bananer.

– Vi är stolta och glada över att sätta ännu ett rekord för ekoförsäljningen trots vår redan höga andel. Bra produkter, attraktiva erbjudanden, en stark efterfrågan och Coops ständigt växande ekologiska sortiment ger resultat. Det är otroligt roligt se kraften i vårt arbete som gör skillnad för kunder, leverantörer och miljön, säger Coops hållbarhetschef Louise König.

– Att byta en konventionell vara mot en ekologisk är ett enkelt och tydligt sätt att göra skillnad. Med vår satsning på veckans eko, har vi gjort det ännu enklare att välja eko genom att varje vecka sänka priset kraftigt på ett antal ekologiska varor, fortsätter Louise König.

Coop har under året också lagt stort fokus på kommunikationen kring ekologiska produkter, både genom att lyfta och synliggöra dem i butik och genom olika kampanjer.

25-årsjubileum för Änglamark

Under 2015 ökade Coop antalet ekologiska livsmedelsartiklar med 17,4 procent. Det egna varumärket Coop Änglamark, som i år fyller 25 år, är Sveriges starkaste ekologiska och miljömärkta varumärke och består av cirka 400 olika produkter.

– Genom Änglamark har vi gått i bräschen för det ekologiska utbudet. Inte minst barnmaten som vi lanserade i höstas har rönt uppskattning bland våra kunder. Vi kommer fortsätta att utveckla och lansera ett antal nya Änglamarksprodukter i år, säger Jonathan Tullberg, chef för Coops egna varumärken.

Årets Ekoraket

De ekologiska kategorier som ökat mest under 2015 är frukt och bär, mejeri samt grönsaker. Största ökningen bland enskilda produkter stod ekologiska bananer för.

– Vi bedömer att ekoförsäljningen kommer fortsätta att öka även under 2016 och vi jobbar intensivt med att både produktutveckla och säkra tillgången på ekologiskt. Det råder ingen tvekan om att vi behöver fler ekologiska producenter i Sverige för att kunna svara upp mot kundernas önskemål, avslutar Louise König.

Ytterligare information:

Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

  • Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    I Sverige slänger hushållen mat för 14 miljarder kronor årligen och 450 000 ton mat går till spillo i primärproducentleden. Den rikstäckande föreningen Ätbart som startade i Skövde tilldelas nu årets Änglamarkspris på 250 000 kronor för sitt arbete med att minska matsvinnet och matfattigdomen. Änglamarkspriset, som delas ut för 23:e året i rad, går till unga personer som genomför betydande insatser för vår miljö i Sverige och därmed bidrar till en hållbar framtid.
    Read more
  • Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.
    Read more