Coop lanserar schyssta bananer i lösvikt

Coop lanserar schyssta bananer i lösvikt

En banan, tack! Nu kan Coops kunder köpa etiska och ekologiska Änglamarksbananer i lösvikt.

Från vecka 38 säljs bananerna under varumärket Änglamark i lösvikt, från att tidigare bara ha sålts i klasar. De noggrant utvalda bananerna är såväl KRAV**- samt Fairtrade*märkta.

– Många av våra medlemmar har efterfrågat att kunna köpa ekologiska och etiskt odlade bananer styckvis. Det känns glädjande att vi nu kan erbjuda dem detta alternativ till bananer i klasar. Änglamarksbananerna kommer att ha en tydlig sticker på sig, säger Mattis Bergquist, Hållbarhetschef Coop Sverige.

– Vi ser även att försäljningen av KRAV- och Fairtrade-märkta bananer minskat under senaste året i takt med att gemene man fått en alltmer ansträngd ekonomi. Med schyssta bananer i lösvikt bibehåller vi möjligheten för våra medlemmar att göra hållbara val i sin handling, fortsätter han.

Coop och Fairtrades samarbete går långt tillbaka och utöver bananer finns Fairtrade-märkningen bland annat på cashewnötter, vaniljstång, sylt och kaffe i Änglamarks sortiment.

Att det nu blir enklare för konsumenter att välja etiskt märkta bananer välkomnas av Fairtrade som de senaste åren märkt av en ökad risk för dåliga arbetsvillkor och fattigdom bland de människor som odlar de bananer som säljs till Sverige.

– Vi vet att många konsumenter vill göra schyssta val och dagligvaruhandeln spelar en viktig roll för att främja hållbar konsumtion. Ju fler Fairtrade-bananer som säljs, desto mer gynnas odlare och anställda som i nuläget har svårt att få sina kostnader täckta, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige, och fortsätter:

– Genom Fairtrade får odlarna en bättre betalning och möjlighet att investera i ett hållbart jordbruk och i sjukvård och skolgång. Därför hoppas vi att fler ska flytta handen och välja Fairtrade – och vi är väldigt glada över Coops ambition att öka försäljningen av etiskt märkta varor.

* Fairtrade – en oberoende certifiering för råvaror odlade i länder med utbredd fattigdom. Märkningen innebär bland annat en bättre betalning till odlaren och krav på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

**KRAV-märkt – Sveriges mest kända miljömärkning. Visar att en vara är ekologiskt producerad med hänsyn till naturen, klimatet, djuren och människorna.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    I Sverige slänger hushållen mat för 14 miljarder kronor årligen och 450 000 ton mat går till spillo i primärproducentleden. Den rikstäckande föreningen Ätbart som startade i Skövde tilldelas nu årets Änglamarkspris på 250 000 kronor för sitt arbete med att minska matsvinnet och matfattigdomen. Änglamarkspriset, som delas ut för 23:e året i rad, går till unga personer som genomför betydande insatser för vår miljö i Sverige och därmed bidrar till en hållbar framtid.
    Read more
  • Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.
    Read more