Coop lanserar rättvisemärkt tygkasse av ekologisk bomull

Nu lanserar Coop en tygkasse av ekologisk och rättvisemärkt bomull. Kassen är sydd av ett kvinnokooperativ i Indien och kommer att kosta 39 kr i butiker och stormarknader över hela landet. Texten på kassens ena sida lyder ”Jag är snygg och gör skillnad”.

– För oss på Coop är det viktigt att agera tillsammans med företag och människor som delar våra värderingar. Vi vet att ekologi och rättvis handel är viktigt för våra kunder och vi har därför tagit fram den nya tygkassen, säger Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige.

Den ekologiska tygkassen är tillverkad med hänsyn tagen till människa och miljö. Tack vare Coops samarbete med Oria, ett svenskt företag baserat i Västerås, är det möjligt. De har i nära samarbete med sina indiska leverantörer byggt upp en verksamhet som gör att de kan marknadsföra produkter tillverkade av ekologisk och rättvisemärkt bomull. Arbetarna vid bomullsodlingarna får skäligt betalt och uppmuntras till facklig anslutning genom organisationsrätten. De som tillverkar själva kassen arbetar också under goda arbetsförhållanden enligt principerna för en rättvis handel.

För att få fram den ekologiska kassen är det ett antal steg som måste klaras av på vägen. Bomullen skall i tur och ordning, odlas, rensas, spinnas, färgas, stickas, vävas och sys innan man kan trycka ett budskap på den färdiga kassen. Även tråden som används är ekologisk.

För mer information: Coops pressjour tel 08-743 23 33

Bildtexter: -Coops nya tygkasse är sydd i ekologisk och rättvisemärkt bomull. -En av kvinnorna inom det indiska kvinnokooperativ som sytt Coops nya kasse av ekologisk och rättvisemärkt bomull.

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Änglamark rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom mat och dryck samtidigt som Coop för andra året i rad utses till den hållbaraste matkedjan. Det står klart när Nordens största...
    Läs mer