Coop lanserar rättvisemärkt tygkasse av ekologisk bomull

Nu lanserar Coop en tygkasse av ekologisk och rättvisemärkt bomull. Kassen är sydd av ett kvinnokooperativ i Indien och kommer att kosta 39 kr i butiker och stormarknader över hela landet. Texten på kassens ena sida lyder ”Jag är snygg och gör skillnad”.

– För oss på Coop är det viktigt att agera tillsammans med företag och människor som delar våra värderingar. Vi vet att ekologi och rättvis handel är viktigt för våra kunder och vi har därför tagit fram den nya tygkassen, säger Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige.

Den ekologiska tygkassen är tillverkad med hänsyn tagen till människa och miljö. Tack vare Coops samarbete med Oria, ett svenskt företag baserat i Västerås, är det möjligt. De har i nära samarbete med sina indiska leverantörer byggt upp en verksamhet som gör att de kan marknadsföra produkter tillverkade av ekologisk och rättvisemärkt bomull. Arbetarna vid bomullsodlingarna får skäligt betalt och uppmuntras till facklig anslutning genom organisationsrätten. De som tillverkar själva kassen arbetar också under goda arbetsförhållanden enligt principerna för en rättvis handel.

För att få fram den ekologiska kassen är det ett antal steg som måste klaras av på vägen. Bomullen skall i tur och ordning, odlas, rensas, spinnas, färgas, stickas, vävas och sys innan man kan trycka ett budskap på den färdiga kassen. Även tråden som används är ekologisk.

För mer information: Coops pressjour tel 08-743 23 33

Bildtexter: -Coops nya tygkasse är sydd i ekologisk och rättvisemärkt bomull. -En av kvinnorna inom det indiska kvinnokooperativ som sytt Coops nya kasse av ekologisk och rättvisemärkt bomull.

  • Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

    Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  
    Läs mer
  • Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.
    Läs mer