Coop lanserar Old Milk – en doft som ska minska matsvinnet

Coop lanserar Old Milk – en doft som ska minska matsvinnet

Matsvinn är ett stort problem i Sverige. Idag slängs det alltför stora mängder ätbar mat: 30 procent av allt matavfall från svenska hushåll kastas helt i onödan, enligt Naturvårdsverket. Istället för att lita på våra sinnen och titta, smaka och lukta på maten så kastar vi varor som har passerat bäst före-datum. För att hjälpa till att minska matsvinnet har Coop tagit fram Old Milk – en doft som luktar precis som mjölk när den blivit dålig.

”Matsvinn är en av våra största globala hållbarhetsutmaningar. Med doften Old Milk vill vi hjälpa svenskarna att minska sitt matsvinn hemma, genom att förstå skillnaden mellan drickbar och för gammal mjölk. Våga lukta, titta och smaka på maten innan du slänger den, säger Anneli Bylund, tf hållbarhetschef på Coop.                

coop.se/oldmilk kan man beställa ett kostnadsfritt doftprov av Old Milk. Där finns även information om hur man kan minska matsvinnet, tips och recept på maträtter gjorda av rester. Doften ska hjälpa svenskarna att förstå skillnaden mellan drickbar och för gammal mjölk och samtidigt sätta fokus på problematiken kring det stora matsvinn som hushållen idag står för.

Nästan fyra av tio svenskar uppger i Coops Matometer att de inte äter mat som passerat bäst före-datum. Enligt Naturvårdsverket hälls 224 000 ton mat och dryck ut via avloppet under ett år. Det motsvarar cirka 26 kg per person under ett år eller 0,5 kg i veckan. De största mängderna mat och dryck som hälldes ut via avloppet var mejeriprodukter näst efter kaffe och te.

”Coop vill också påverka konsumenterna genom våra egna produkter och inom kort kommer vi därför att ha uppmaningen ’Titta, lukta och smaka – bäst före behöver inte betyda dålig efter.’ på de flesta mejeriprodukter från Änglamark, säger Anneli Bylund.

Matsvinn är en viktig fråga i Coops hållbarhetsarbete och flera initiativ har gjorts för att minska vår påverkan – bland annat genom samarbeten med Allwin, som förmedlar mat från Coops butiker till ideella organisationer och Whywaste, som via mjukvaran Semafor hjälper butiker att identifiera varor som riskerar att passera bäst före-datum. Coop är också samarbetspartner till Paul Svenssons pop up-restaurang ReTaste som förvandlar matsvinn från livsmedelsbutiker till nya matupplevelser.

Coop har under 2018 vunnit flera priser för sitt hållbarhetsarbete. Sustainable Brand Index utsåg Coop till Sveriges hållbaraste varumärke 2018. Differ prisade både Coop och Änglamark som Sveriges grönaste varumärke och Coops butik i Leksand fick Årets stora svinnpris av White Guide Green för att de utbildar kunderna i att lukta och smaka.

För mer information kontakta:
Coops pressjour: 010-743 13 13

  • Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.
    Read more
  • Gotlandsföretag – en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024

    Gotlandsföretag – en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024

    Mickelgårds Lantbruk från Stånga har blivit utvald som en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024. Mickelgårds odlar bland annat Gotlandslinser, Belugalinser och Quinoa. Den lokala produktionen minskar importbehovet, ökar självförsörjningen och minskar transporterna. Övriga finalister är Föreningen Ätbart från Skövde och Helios Innovations från Halmstad. Vinnaren utses vid en prisceremoni den 27 november i Stockholm. Prissumman är 250 000 kronor. 
    Read more