Coop lanserar nya muggar inspirerade av Stig Lindbergs mönster

Nu följer Coop upp förra årets succé. När KF i fjol fyllde 110 år såldes jubileumsmuggarna med mönstret ”Fallande löv” slut på några dagar. Nu, lagom till jul, lanseras nya muggar i modern design efter mönster av Stig Lindberg.

Från och med nästa vecka finns de nya muggarna i Coops butiker och stormarknader runt om i landet. Mönstret är denna gång inspirerat från en av de många lekfulla och färgrika dekorer som Stig Lindberg skapade under sin livstid. Man känner igen mönstret från 1940-talets fajanser (lergods målat med tennglasyr) som nu åter är populära.

Lars Lindberg, son till Stig Lindberg, har varit delaktig i framtagandet av årets mönster.

– Stig Lindberg skapade bra modern design tillgängligt för alla. Genom samarbetet med KF blir det återigen möjligt att låta många få njuta av Stigs färglada och lekfulla mönster till ett överkomligt pris, säger Lars Lindberg.

Muggarna ingår i ”Retro Edition”, en serie porslin där KF nyproducerar efter exklusiva mönster av kända formgivare. Precis som i fjol står Jan Rundgren bakom designen.

Stig Lindberg (1916-1982) var och är fortfarande en av Sveriges största och populäraste formgivare. Under många år var han konstnärlig ledare på Gustavsbergs fabriker som ägdes av KF. Serviser från Gustavsberg och föremål med hans mönster och design finns i tusentals hem.

Muggarna säljs i 2-pack, i begränsad upplaga, med start vecka 49. Medlemspris är 59 kronor per förpackning. Ordinarie pris är 99 kronor per förpackning.

Läs gärna en intervju med Lars Lindberg på: http://www.coop.se/MedMera-kortet/Aktuella-erbjudanden/Ovriga-erbjudanden1/Stig-Lindberg-2010/

För ytterligare information och pressbilder: Coops pressjour, tel. 08-743 23 33

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Änglamark rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom mat och dryck samtidigt som Coop för andra året i rad utses till den hållbaraste matkedjan. Det står klart när Nordens största...
    Läs mer