Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.

Trycket på Bris stödverksamhet är dessutom extra stort just nu med anledning av corona-viruset.

Behovet av stöd dygnet runt fanns redan innan pandemin, men har blivit mer aktuellt än någonsin. För Bris är det viktigt att samarbeta med aktörer som delar samma vision och som vill bidra till ett bättre samhälle för varje barn. Coops arbete hjälper till att synliggöra barns situation och innebär att fler barn, som är i behov av stöd, snabbt kan få hjälp av en professionell kurator, säger Anna Holmqvist, kommunikations- och påverkanschef på Bris.

I och med den nya Bris-mjölken garanterar Coop minst 1,5 miljoner kronor till förmån för Bris dygnet runt-satsning.

Nu hoppas vi att våra kunder och medlemmar väljer Coops egna Bris-mjölk för att stötta det viktiga arbete som Bris gör så att fler barn får den trygga barndom de har rätt till, säger Bodil Jönsson-Lindgren, kommunikationschef på Coop.

Mjölkpaketen kommer att finnas i butik och på coop.se från och med vecka 30.

För mer information om Coops arbete med Bris, vänligen klicka här.

För mer information om Bris och Sveriges nationella stödlinje: www.bris.se

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.
    Read more
  • Gotlandsföretag – en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024

    Gotlandsföretag – en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024

    Mickelgårds Lantbruk från Stånga har blivit utvald som en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024. Mickelgårds odlar bland annat Gotlandslinser, Belugalinser och Quinoa. Den lokala produktionen minskar importbehovet, ökar självförsörjningen och minskar transporterna. Övriga finalister är Föreningen Ätbart från Skövde och Helios Innovations från Halmstad. Vinnaren utses vid en prisceremoni den 27 november i Stockholm. Prissumman är 250 000 kronor. 
    Read more