Coop lanserar KRAV-märkt torsk

Coop lanserar fyra frysta produkter av KRAV-märkt torsk under varumärket Coop Änglamark. Fisken är vildfångad i Barents hav och fiskas med lina och krok. Fisken har full spårbarhet och på varje konsumentförpackning anges vilken båt som fiskat, i vilken fångstzon och datum.

För att fisken ska bli Krav-märkt är det tre områden som har certifierats; beståndet, båtarna/fiskemetoden och anläggningarna där fisken bearbetas. En ansökan om att även MSC-certifiera produkterna är under behandling och besked väntas under hösten.

– Flera torskbestånd i världshaven är hotade och det är svårt för den enskilde konsumenten att veta vilken fisk som är OK att äta. Vi vill hjälpa kunderna att göra bra val. Spårbarheten på förpackningarna och KRAV-märket är en tydlig signal om att det här är en fisk man kan äta med gott samvete, säger Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige.

Coop arbetar just nu med att ta fram en tydlig policy för försäljningen av fisk och andra produkter från världshaven.

De fyra nya produkterna är styckfrysta filéer, torskblock, fiskgratäng med dillsmak och morötter samt panerad torsk i bitar. Produkterna finns i butik med start under vecka 37.

Bifogade bilder: -Spårbarhet, så här märks förpackningarna; vilken båt som fiskat, i vilket geografiskt område och datum. -Fyra nya produkter av KRAV-märkt torsk lanseras vecka 37.

För mer information: Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige tel 08-743 20 11 Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

    Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  
    Läs mer
  • Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.
    Läs mer