Coop lanserar KRAV-märkt torsk

Coop lanserar fyra frysta produkter av KRAV-märkt torsk under varumärket Coop Änglamark. Fisken är vildfångad i Barents hav och fiskas med lina och krok. Fisken har full spårbarhet och på varje konsumentförpackning anges vilken båt som fiskat, i vilken fångstzon och datum.

För att fisken ska bli Krav-märkt är det tre områden som har certifierats; beståndet, båtarna/fiskemetoden och anläggningarna där fisken bearbetas. En ansökan om att även MSC-certifiera produkterna är under behandling och besked väntas under hösten.

– Flera torskbestånd i världshaven är hotade och det är svårt för den enskilde konsumenten att veta vilken fisk som är OK att äta. Vi vill hjälpa kunderna att göra bra val. Spårbarheten på förpackningarna och KRAV-märket är en tydlig signal om att det här är en fisk man kan äta med gott samvete, säger Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige.

Coop arbetar just nu med att ta fram en tydlig policy för försäljningen av fisk och andra produkter från världshaven.

De fyra nya produkterna är styckfrysta filéer, torskblock, fiskgratäng med dillsmak och morötter samt panerad torsk i bitar. Produkterna finns i butik med start under vecka 37.

Bifogade bilder: -Spårbarhet, så här märks förpackningarna; vilken båt som fiskat, i vilket geografiskt område och datum. -Fyra nya produkter av KRAV-märkt torsk lanseras vecka 37.

För mer information: Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige tel 08-743 20 11 Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Änglamark rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom mat och dryck samtidigt som Coop för andra året i rad utses till den hållbaraste matkedjan. Det står klart när Nordens största...
    Läs mer