Coop kravmärker samtliga butiker

Pressmeddelande 2008-03-19

Coop har beslutat att kravmärka alla sina dagligvarukedjor och därmed samtliga butiker och stormarknader i hela Sverige. 262 butiker är redan idag miljöcertifierade enligt KRAV-reglerna. Nu ska även resten certifieras.

– Vi har valt KRAV-certifieringen eftersom vår stora miljöpåverkan ligger i varuflödet, det vill säga i hur varorna vi säljer produceras. Det är genom att öka den försäljningen av ekologiska och miljömärkta varor som vi bäst når upp till miljömålen, säger Coops miljöchef Mikael Robertsson.

För att godkännas krävs att butikerna har ett brett sortiment av kravprodukter och att personalen har goda kunskaper om KRAV och ekologisk produktion. De första butiker som kravmärktes var fyra Coop Konsum 1992. Beslutet gäller samtliga butiker, d v s både butiker som drivs av Coop Sverige och butiker som drivs av de detaljhandelsdrivande föreningarna.

– Vi på Coop har redan Sveriges i särklass största ekologiska sortiment. Tillsammans med KRAV planerar vi nu för vad som behöver göras i övrigt för att kedjor och butiker ska bli godkända, säger Mikael Robertsson.

En Kravcertifierad butik får hantera KRAVs namn och märke. Det innebär att den får stycka, märka och hantera KRAV-godkända produkter. Det innebär också att butiken har möjlighet att sälja KRAV-godkända produkter i lösvikt parallellt med konventionella produkter. Butiken får även marknadsföra sig som KRAV-certifierad.

– Vår förhoppning är att märkningen ska påminna kunderna om att de kan ta miljömässigt kloka beslut varje dag när de handlar hos oss och att det därmed gynnar den ekologiska försäljningen som redan har en mycket positiv trend, säger Mikael Robertsson.

Fördelar med ekologisk produktion: – Ekologiskt lantbruk använder inte kemiska bekämpningsmedel – Det gynnar den biologiska mångfalden – Det inte sprider genmodifierade organismer i naturen – Det låter djuren beta, böka och sprätta fritt – Det är aktsamt om jordens bördighet – Det påskyndar utvecklingen av metoder i jordbruket som är energisnåla och kretsloppsanpassade – Risken för rester av bekämpningsmedel i livsmedel är mindre

Ytterligare upplysningar Mikael Robertsson, miljöchef Coop Sverige, 070-643 18 59 Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

    Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  
    Läs mer
  • Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.
    Läs mer