Coop kraftsamlar digitalt – värvar Carola Lundell från Electrolux

Carola Lundell, chef för Electroluxkoncernens digitala kanaler gentemot den globala konsumentmarknaden går till Coop som chef för digitala kanaler. Hennes uppgift blir att leda och utveckla Coops totala digitala närvaro, från e-handel till sociala medier.

– Carola är en drömrekrytering. Hennes kunskaper och erfarenheter av affärsutveckling och marknadsföring i digitala kanaler gentemot konsumenter tillför Coop stort värde. Genom rekryteringen av Carola accelererar och kraftsamlar vi arbetet i de digitala kanalerna, vilket är en förutsättning för ett kommersiellt framgångsrikt Coop, säger Thomas Engelhart, vd på Coop Marknad.

– För oss som medlemsägt företag är dialogen med både nuvarande och potentiella medlemmar centrala för företagets utveckling. I dessa sammanhang fyller sociala medier och andra digitala kanaler en viktig roll, fortsätter Thomas Engelhart.

Carola har en magisterexamen från MarknadsAkademien vid Stockholms universitet. Hon har arbetat med digital kommunikation i över tio år, bland annat på Icon Medialab och sedan 2006 inom Electrolux. Carola har även varit med och grundat konsultföretaget Compost Marketing, specialiserade på e-post marknadsföring och hon är ordförande i KIM (Kommittén för Internet Marknadsföring).

– Det är en fantastisk utmaning att få vara med och driva förändringen och förnyelsen av ett av Sveriges mest kända varumärken. Coop har en mycket spännande resa framför sig och jag är övertygad om att digitala kanaler kommer vara oerhört viktiga för att driva kommersialisering och dialog med medlemmarna, säger Carola Lundell.

Carola tillträder sin tjänst på Coop Marknad, det bolag som har ett samlat ansvar för Coops kommersiella strategi, den 19 januari nästa år. Hon kommer att ingå i bolagets ledningsgrupp.

För ytterligare information, kontakta: Thomas Engelhart, vd Coop Marknad, 070-973 50 96 Carola Lundell 070-213 57 10

  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer