Coop köper Nettos svenska butiker

Coop köper Nettos svenska butiker

Coop, genom Coop Butiker & Stormarknader AB, har tecknat ett avtal om att förvärva Nettos svenska butiker. I affären ingår 163 butiker som på sikt kommer att stöpas om till Coops nya butiksformat. Säljare är danska Salling Group Danmarks största konsumentföretag, som bland annat driver Netto i Danmark, Tyskland, Polen och Sverige.

Coop har de senaste åren gjort miljardsatsningar på sitt butiksnät. Fem butiksformat har blivit till två ­– Stora Coop och Coop. Satsningarna har gett resultat i nöjdare kunder och i att butiksförsäljningen för första gången på många år ökade under 2018.

Vi tar idag ett historiskt steg när vi på Coop Butiker & Stormarknader går från 240 till 400 butiker. Netto har på ett skickligt sätt byggt upp ett starkt butiksnät i södra Sverige, som vi nu ser fram emot att satsa på och utveckla vidare som Coop, säger Christian Wijkström, vd Coop Butiker & Stormarknader.

Coop Butiker & Stormarknader driver 240 av Coops 650 butiker. Butikerna finns främst i Stockholm, Mälardalen, Östergötland och västra Skåne. Netto, som grundades 1981, är en del i Salling Group, en dansk koncern som driver butiker, e-handel och restaurangverksamhet. Netto har idag 163 butiker Sverige, där den första butiken etablerades 2002.

I Salling Group är vi mycket nöjda med affären, som gör att vi kan koncentrera investeringarna på färre marknader och ytterligare fokusera vår verksamhet till förmån för kunder i Danmark, Polen och Tyskland, säger Per Bank, vd Salling Group.

Affären innebär att Netto på sikt kommer att integreras i Coop Butiker & Stormarknaders verksamhet. Planen är att butikerna kommer att göras om till Coop-butiker med ett bredare sortiment av matvaror, bland annat Coops breda sortiment av hållbarhetsmärkt mat.

Vi välkomnar Netto till Coop-familjen. Med betydligt fler butiker och större volymer kommer Coop nu få mer muskler bakom vår vision att vara den goda kraften i mat-Sverige och därmed öka nyttan för våra ägare – våra 3,5 miljoner medlemmar, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige.

Affären innebär att Coop Butiker & Stormarknader AB köper Netto Marknad Sverige AB som driver samtliga Nettobutiker i Sverige. Avtalet om överföring av verksamheten omfattar även de 2000 anställda i Netto. Butikerna kommer efter affären under en övergångsperiod att drivas under Nettos varumärke, men successivt stöpas om till Coop.

Det har varit viktigt för oss att ingå ett avtal som är bra för våra svenska Nettokollegor. Vi är tacksamma för allt arbete de har gjort under åren när vi byggt upp verksamheten och är övertygade om att de kommer att trivas i det nya bolaget, vilket kommer att gynna de svenska konsumenterna, säger Per Bank, vd Salling Group.

Partnerna har enats om att inte offentliggöra köpeskillingen för affären som planeras genomföras under sommaren. Affären förutsätter ett godkännande från Konkurrensverket.

Om Coop Butiker & Stormarknader:
Coop Butiker & Stormarknader AB driver drygt 240 Coopbutiker. Företaget har kontor i Stockholm, Malmö och Borlänge och omsätter16 miljarder med 7 500 anställda. Ägare är Coop Sverige AB som i sin tur ägs av Kooperativa Förbundet och Konsumentföreningen i Stockholm. Vd är Christian Wijkström.

För mer information kontakta:
Tobias Rydergren, presschef Coop: 010-743 43 83 eller tobias.rydergren@coop.se
Mads Hvitved Grand, Group Vice President Communication & Reputation, Salling Group: +45 29654566 eller mads.hvitved.grand@sallinggroup.com

  • Coop utökar och adderar leveranstider för seniorer

    Coop utökar och adderar leveranstider för seniorer

    Coops onlinebutik har ett mycket stort tryck just nu. För att underlätta för seniorer, 70+, att handla i onlinebutiken adderar Coop leveranstider för den här gruppen. Specifika leveranstider för seniorer finns tillgängliga från tisdag 24 mars och målsättningen är att öka kapaciteten och den geografiska täckningen successivt.
    Läs mer
  • Åtta startups antagna till acceleratorn Bloomer

    Åtta startups antagna till acceleratorn Bloomer

    Den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer tar in första kullen entreprenörer till programmet. Initiativtagarna bakom programmet, Coop, Norrsken Foundation och Sweden Foodtech, har gått igenom nästan 100 ansökningar från startups som vill ta sin lösning eller tjänst till nästa nivå. 3O:e mars startar programmet för åtta utvalda bolag som alla har potential att göra livsmedelsbranschen mer hållbar.
    Läs mer