Coop introducerar kundvagnar av återvunna pet-flaskor i Sveriges grönaste stormarknad

Intresset för ekologiska och miljömärkta varor fortsätter att öka. Hittills i år har Coops försäljning stigit med 49 procent. I Häggvik, Sollentuna, har Sveriges grönaste stormarknad just öppnat. Störst utbud av ekologiska och miljömärkta varor, kundvagnar av återvunna pet-flaskor och speciellt miljöutbildade medarbetare är några av nyheterna.

Stormarknaden i Häggvik är Coops senaste nytillskott med tydlig miljöprofil.

– Vi har lyssnat på kunderna och lyft fram de ekologiska och miljömärkta varorna, så att de blir lättare att hitta, säger Patrik Wallin, stormarknadschef Coop Forum Häggvik. Här ska det dofta och smaka, ekologi är matglädje och lust, fortsätter han.

I Coop Forum Häggvik är det Sverigepremiär för två helt nya modeller av kundvagnar, gjorda av återvunna pet-flaskor. Vagnarna är tillverkade i Italien och Tjeckien och används idag i ibland annat Canada och flera länder i södra Europa. Beräknad livslängd är 10-12 år, vilket är den samma som för de traditionella vagnarna. Det går åt 250 pet-flaskor för att tillverkad den stora vagnen, som rymmer 230 liter. Den lilla vagnen har två löstagbara kundkorgar och manövreras lätt. Det går åt totalt 121 pet-flaskor för att tillverka stommen och de två korgarna.

Fakta Coop Forum Häggvik: – Sveriges största sortiment av ekologiska och miljömärkta varor – Alla medarbetare får miljöutbildning – 3 miljömästare – Kundvagnar av återvunna pet-flaskor – Dubbla poäng på alla ekologiska och miljömärkta varor.
– Det ekologiska alternativet ska vara lättast att hitta i hyllan.
– Inga ägg från burhöns – Stormarknaden är Krav-certifierad.
– ”Grön infrastruktur” med miljöanpassade alternativ för uppvärmning, el, förbrukningsartiklar, kyl/frys osv.

Ytterligare upplysningar Patrik Wallin, stormarknadschef Coop Forum Häggvikt el 073-62 50 345 Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer