Coop introducerar kundvagnar av återvunna pet-flaskor i Sveriges grönaste stormarknad

Intresset för ekologiska och miljömärkta varor fortsätter att öka. Hittills i år har Coops försäljning stigit med 49 procent. I Häggvik, Sollentuna, har Sveriges grönaste stormarknad just öppnat. Störst utbud av ekologiska och miljömärkta varor, kundvagnar av återvunna pet-flaskor och speciellt miljöutbildade medarbetare är några av nyheterna.

Stormarknaden i Häggvik är Coops senaste nytillskott med tydlig miljöprofil.

– Vi har lyssnat på kunderna och lyft fram de ekologiska och miljömärkta varorna, så att de blir lättare att hitta, säger Patrik Wallin, stormarknadschef Coop Forum Häggvik. Här ska det dofta och smaka, ekologi är matglädje och lust, fortsätter han.

I Coop Forum Häggvik är det Sverigepremiär för två helt nya modeller av kundvagnar, gjorda av återvunna pet-flaskor. Vagnarna är tillverkade i Italien och Tjeckien och används idag i ibland annat Canada och flera länder i södra Europa. Beräknad livslängd är 10-12 år, vilket är den samma som för de traditionella vagnarna. Det går åt 250 pet-flaskor för att tillverkad den stora vagnen, som rymmer 230 liter. Den lilla vagnen har två löstagbara kundkorgar och manövreras lätt. Det går åt totalt 121 pet-flaskor för att tillverka stommen och de två korgarna.

Fakta Coop Forum Häggvik: – Sveriges största sortiment av ekologiska och miljömärkta varor – Alla medarbetare får miljöutbildning – 3 miljömästare – Kundvagnar av återvunna pet-flaskor – Dubbla poäng på alla ekologiska och miljömärkta varor.
– Det ekologiska alternativet ska vara lättast att hitta i hyllan.
– Inga ägg från burhöns – Stormarknaden är Krav-certifierad.
– ”Grön infrastruktur” med miljöanpassade alternativ för uppvärmning, el, förbrukningsartiklar, kyl/frys osv.

Ytterligare upplysningar Patrik Wallin, stormarknadschef Coop Forum Häggvikt el 073-62 50 345 Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

    Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  
    Läs mer
  • Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.
    Läs mer