Pressmeddelande 2008-11-04
Coop Sverige har inlett fackliga förhandlingar om ett stort förbättringsprogram som ska skapa långsiktig lönsamhet. Förbättringsprogrammet innehåller offensiva satsningar för att förbättra konkurrenskraften i butiker och stormarknader, samt kraftfulla besparingar. En del av besparingarna innebär att antalet medarbetare minskas med cirka 1 000 heltidstjänster.
– Vårt förbättringsprogram ska vända de senaste årens förluster till långsiktigt lönsamhet. Vi gör bland annat stora investeringar i nya butiker och stormarknader samt i upprustningar och renoveringar. Men vi måste också minska våra kostnader för att bli konkurrenskraftiga på lång sikt, säger Coop Sveriges vd Karl Wistrand.
Totalt handlar det om cirka 1,5 miljard kronor som ska sparas till och med år 2010. Många åtgärder pågår och fler planeras. De tre stora delarna där kostnaderna ska minskas är inköpskostnader, försäljningskostnader och personalkostnader.
De minskade personalkostnaderna berör alla delar av företaget. Förhandlingar har sedan tidigare inletts om en neddragning med minst 60 tjänster på Coops servicekontor. Nu har även förhandlingar inletts om personalneddragningar inom butiker, stormarknader, samt inom logistik och terminaler. Totalt kommer cirka 1 000 heltidstjänster att beröras. För dem som blir övertaliga kommer stöd och hjälp att finnas i ett omställningspaket.
Samtidigt pågår och planeras flera offensiva satsningar för att stärka konkurrenskraften i butiker och stormarknader. I år investeras bland annat närmare en miljard i butiker och stormarknader och stora investeringar planeras även för kommande år.
För mer information: Coops pressjour tel 08-743 23 33