Coop Inköp och Logistik delas i två bolag

Pressmeddelande 2009-04-03

Kooperationens varuförsäljningsbolag Coop Inköp och logistik AB (Cilab) delas i två separata bolag, Coop Inköp och Kategori AB (Cikab) samt Coop Logistik AB (Clab). Coop Logistik AB blir ett helägt dotterbolag till Coop Inköp och Kategori AB som i sin tur blir ett dotterbolag till KF. Förändringen är ytterligare ett steg i det pågående förbättringsarbetet och ska leda till en effektivare drift, bättre förutsättningar för butiker och stormarknader och ökad nytta för medlemmar och kunder.

– Detta är en viktig del i det pågående arbetet med att effektivisera dagligvaruverksamheten inom KF och hela konsumentkooperationen för att nå långsiktig lönsamhet. Uppdelningen underlättar styrning, kontroll och drift av både inköp och logistik, vilket skapar bättre förutsättningar för att ytterligare utveckla vårt erbjudande i butiker och stormarknader, säger KFs koncernchef Lars Idermark.

Cilabs vd Jörgen Månsson blir vd för Coop Inköp och Kategori AB och även t f vd i Coop Logistik AB.

Cilab bildades 2006 som varuförsörjningsbolag för hela den svenska konsumentkooperationens dagligvaruhandel, d v s Coop Sverige och de detaljhandelsdrivande konsumentföreningarna (DDF). Cilab ägs till 95 procent av Coop Sverige och till 5 procent av DDF AB. Coop Sveriges ägande går nu över till KF i och med att de nya bolagen bildas.

– Tack vare uppdelningen får vi två bolag med tydliga roller som kan ge ännu bättre service till verksamheten i Coops samtliga butiker och stormarknader samt till övriga kunder, säger Jörgen Månsson.

Uppdelningen i de två bolagen skapar också bättre förutsättningar för det nya samarbetet mellan Coop och Green Cargo som syftar till att flytta transporter från lastbil till tåg och kraftigt reducera KF-koncernens totala miljö- och klimatpåverkan.

För mer information: Lars Idermark, koncernchef KF, 08-743 26 70 Coops pressjour, 08-743 23 33

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer