Coop Inköp och Logistik delas i två bolag

Pressmeddelande 2009-04-03

Kooperationens varuförsäljningsbolag Coop Inköp och logistik AB (Cilab) delas i två separata bolag, Coop Inköp och Kategori AB (Cikab) samt Coop Logistik AB (Clab). Coop Logistik AB blir ett helägt dotterbolag till Coop Inköp och Kategori AB som i sin tur blir ett dotterbolag till KF. Förändringen är ytterligare ett steg i det pågående förbättringsarbetet och ska leda till en effektivare drift, bättre förutsättningar för butiker och stormarknader och ökad nytta för medlemmar och kunder.

– Detta är en viktig del i det pågående arbetet med att effektivisera dagligvaruverksamheten inom KF och hela konsumentkooperationen för att nå långsiktig lönsamhet. Uppdelningen underlättar styrning, kontroll och drift av både inköp och logistik, vilket skapar bättre förutsättningar för att ytterligare utveckla vårt erbjudande i butiker och stormarknader, säger KFs koncernchef Lars Idermark.

Cilabs vd Jörgen Månsson blir vd för Coop Inköp och Kategori AB och även t f vd i Coop Logistik AB.

Cilab bildades 2006 som varuförsörjningsbolag för hela den svenska konsumentkooperationens dagligvaruhandel, d v s Coop Sverige och de detaljhandelsdrivande konsumentföreningarna (DDF). Cilab ägs till 95 procent av Coop Sverige och till 5 procent av DDF AB. Coop Sveriges ägande går nu över till KF i och med att de nya bolagen bildas.

– Tack vare uppdelningen får vi två bolag med tydliga roller som kan ge ännu bättre service till verksamheten i Coops samtliga butiker och stormarknader samt till övriga kunder, säger Jörgen Månsson.

Uppdelningen i de två bolagen skapar också bättre förutsättningar för det nya samarbetet mellan Coop och Green Cargo som syftar till att flytta transporter från lastbil till tåg och kraftigt reducera KF-koncernens totala miljö- och klimatpåverkan.

För mer information: Lars Idermark, koncernchef KF, 08-743 26 70 Coops pressjour, 08-743 23 33

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer