Coop Inköp och Logistik delas i två bolag

Pressmeddelande 2009-04-03

Kooperationens varuförsäljningsbolag Coop Inköp och logistik AB (Cilab) delas i två separata bolag, Coop Inköp och Kategori AB (Cikab) samt Coop Logistik AB (Clab). Coop Logistik AB blir ett helägt dotterbolag till Coop Inköp och Kategori AB som i sin tur blir ett dotterbolag till KF. Förändringen är ytterligare ett steg i det pågående förbättringsarbetet och ska leda till en effektivare drift, bättre förutsättningar för butiker och stormarknader och ökad nytta för medlemmar och kunder.

– Detta är en viktig del i det pågående arbetet med att effektivisera dagligvaruverksamheten inom KF och hela konsumentkooperationen för att nå långsiktig lönsamhet. Uppdelningen underlättar styrning, kontroll och drift av både inköp och logistik, vilket skapar bättre förutsättningar för att ytterligare utveckla vårt erbjudande i butiker och stormarknader, säger KFs koncernchef Lars Idermark.

Cilabs vd Jörgen Månsson blir vd för Coop Inköp och Kategori AB och även t f vd i Coop Logistik AB.

Cilab bildades 2006 som varuförsörjningsbolag för hela den svenska konsumentkooperationens dagligvaruhandel, d v s Coop Sverige och de detaljhandelsdrivande konsumentföreningarna (DDF). Cilab ägs till 95 procent av Coop Sverige och till 5 procent av DDF AB. Coop Sveriges ägande går nu över till KF i och med att de nya bolagen bildas.

– Tack vare uppdelningen får vi två bolag med tydliga roller som kan ge ännu bättre service till verksamheten i Coops samtliga butiker och stormarknader samt till övriga kunder, säger Jörgen Månsson.

Uppdelningen i de två bolagen skapar också bättre förutsättningar för det nya samarbetet mellan Coop och Green Cargo som syftar till att flytta transporter från lastbil till tåg och kraftigt reducera KF-koncernens totala miljö- och klimatpåverkan.

För mer information: Lars Idermark, koncernchef KF, 08-743 26 70 Coops pressjour, 08-743 23 33

  • Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

    Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  
    Läs mer
  • Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.
    Läs mer