Coop informerar om två fall av glas i kyckling

Pressmeddelande 2009-03-30

Under måndagen har Coop mottagit en reklamation gällande glas i Coop Färsk kycklingfilé producerad hos Lantmännen Kronfågel. Coop och Lantmännen Kronfågel kommer att lämna produkten och fyndet till analys. Coop har också mottagit en reklamation gällande glas i X-tra Fryst kycklingfilé tillverkad i Tyskland av leverantören Wiesenhof och även denna har skickats för analys. Båda fallen kommer att polisanmälas.

– Ingen konsument har kommit till skada. Vi ser ytterst allvarligt på detta och har i samråd med Lantmännen Kronfågel beslutat att det ärende som rör Coop kyckling producerad hos Kronfågel kommer att bli en del i den polisutredning som redan pågår kring Kronfågels övriga produkter, säger Magnus Frisk informationschef på Coop.

– Vi uppmanar alla kunder som upptäcker några främmande föremål i kycklingprodukter att kontakta butiken där man köpt varan eller Coops kundkontakt 020-71 10 10, säger Magnus Frisk.

Coop och Kronfågel kommer att återkomma så snart det finns mer information att lämna.

För mer information: Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige, 08-743 23 33 Jenny Fridh, informationschef Lantmännen Kronfågel, 08-685 42 29

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer