Coop informerar om två fall av glas i kyckling

Pressmeddelande 2009-03-30

Under måndagen har Coop mottagit en reklamation gällande glas i Coop Färsk kycklingfilé producerad hos Lantmännen Kronfågel. Coop och Lantmännen Kronfågel kommer att lämna produkten och fyndet till analys. Coop har också mottagit en reklamation gällande glas i X-tra Fryst kycklingfilé tillverkad i Tyskland av leverantören Wiesenhof och även denna har skickats för analys. Båda fallen kommer att polisanmälas.

– Ingen konsument har kommit till skada. Vi ser ytterst allvarligt på detta och har i samråd med Lantmännen Kronfågel beslutat att det ärende som rör Coop kyckling producerad hos Kronfågel kommer att bli en del i den polisutredning som redan pågår kring Kronfågels övriga produkter, säger Magnus Frisk informationschef på Coop.

– Vi uppmanar alla kunder som upptäcker några främmande föremål i kycklingprodukter att kontakta butiken där man köpt varan eller Coops kundkontakt 020-71 10 10, säger Magnus Frisk.

Coop och Kronfågel kommer att återkomma så snart det finns mer information att lämna.

För mer information: Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige, 08-743 23 33 Jenny Fridh, informationschef Lantmännen Kronfågel, 08-685 42 29

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer