Coop har årets bästa tekniska lösning

Coop MedMera Kvick vann priset för den bästa tekniska lösningen på Dagligvarugalan i går kväll. Priset motiverades med att det är en ”ny teknisk lösning som resulterat i snabbare kassalinje, minskad kontanthantering och ökad kundservice. Kvick ger påtagliga fördelar över hela linjen-för kunden och för butiken”.

– Det känns verkligen roligt att vår lösning fick priset, säger Martin Fridolf på Coop MedMera.

Coop MedMera Kvick är en ny teknisk lösning som är kopplad till MedMerakortet i kombination med en nyckelbricka. I de butiker som är anslutna till funktionen räcker det med att du håller ditt kort eller nyckelbrickan framför en speciell läsare när du betalar varor för upp till 200 kr, handlar du för mer behöver du av säkerhetsskäl slå din pinkod eller visar din legitimation som tidigare.

– Det här är en helt ny teknisk lösning som visat sig fungera väldigt bra på det testmarknader vi använt oss av. Både kunder och butiker är väldigt nöjda med lösningen.

Kvick är en av flera tekniska innovationer som Coop arbetar med för att förbättra servicen för sina medlemmar. Det är ännu inte beslutet i vilken omfattningen Kvick kommer att utvecklas och lanseras.

– Som med all teknisk utveckling är det svårt att se hur vi ska ta tillvara på de erfarenheter vi fått i arbetet med Kvick, men det finns vissa delar som absolut är möjliga att genomföra inom en snar framtid, säger Martin Fridolf på Coop.

För ytterligare information: Coops pressjour, tel. 08-743 23 33

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer