Coop har årets bästa tekniska lösning

Coop MedMera Kvick vann priset för den bästa tekniska lösningen på Dagligvarugalan i går kväll. Priset motiverades med att det är en ”ny teknisk lösning som resulterat i snabbare kassalinje, minskad kontanthantering och ökad kundservice. Kvick ger påtagliga fördelar över hela linjen-för kunden och för butiken”.

– Det känns verkligen roligt att vår lösning fick priset, säger Martin Fridolf på Coop MedMera.

Coop MedMera Kvick är en ny teknisk lösning som är kopplad till MedMerakortet i kombination med en nyckelbricka. I de butiker som är anslutna till funktionen räcker det med att du håller ditt kort eller nyckelbrickan framför en speciell läsare när du betalar varor för upp till 200 kr, handlar du för mer behöver du av säkerhetsskäl slå din pinkod eller visar din legitimation som tidigare.

– Det här är en helt ny teknisk lösning som visat sig fungera väldigt bra på det testmarknader vi använt oss av. Både kunder och butiker är väldigt nöjda med lösningen.

Kvick är en av flera tekniska innovationer som Coop arbetar med för att förbättra servicen för sina medlemmar. Det är ännu inte beslutet i vilken omfattningen Kvick kommer att utvecklas och lanseras.

– Som med all teknisk utveckling är det svårt att se hur vi ska ta tillvara på de erfarenheter vi fått i arbetet med Kvick, men det finns vissa delar som absolut är möjliga att genomföra inom en snar framtid, säger Martin Fridolf på Coop.

För ytterligare information: Coops pressjour, tel. 08-743 23 33

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer