Coop gör om sillburkarna – spar 177 ton glas

Coop gör om sillburkarna – spar 177 ton glas

En av årets stora mathelger är runt knuten. Två av Coops sillnyheter för året kommer i år i plastburkar – en förändring som nu ska appliceras på all Coop sill i glasburk.

– Att fortsätta utmana och förnya – även kring en så historisk förankrad produkt som sill – ligger i Coops arbetssätt, och vår starka kooperativa bakgrund, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef Coop Sverige.

– Genom att byta från glasmaterial till plastmaterial sparar vi 177 ton glas per år. Det betyder 32,88% mindre CO2-utsläpp mot om vi fortsatt med tidigare förpackning.

Square because we care

Den nya fyrkantiga formen på burkarna gör även att andelen luft som transporteras i logistiken minskas med 80%.

– För Coop är det viktigt att hjälpa våra medlemmar och kunder till hållbara val, mot mer hållbar matkonsumtion. Att göra skillnad kring förpackningar är oerhört viktigt, och får även större effekt när vi kan göra det på nordisk nivå genom vårt gemensamma inköpsföretag Coop Trading. Jag vet att även Danmark och Finland gör samma förändring för sillburkarna, säger Mattis Bergquist.

Plastmaterialet för de nya burkar består av RPET (återvunnen plast).

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Så arbetar Coop för att hålla nere matpriserna

    Så arbetar Coop för att hålla nere matpriserna

    Många hushåll är pressade i dag och vi förstår att många känner oro och frustration. Coop har arbetat, och arbetar, hårt för att hålla emot prisökningarna. Coop ägs av våra över fyra miljoner medlemmar och de ska alltid få bra priser hos oss. Vi har förståelse för att konsumenter vill påverka. Det skapar ett tryck att göra vårt jobb ännu bättre. Coop ska alltid vara en bra affär.
    Read more
  • Coop Syd initierar sparprogram för att nå stabil lönsamhet

    Coop Syd initierar sparprogram för att nå stabil lönsamhet

    Coop Syd inleder idag ett sparprogram och varslar 160 tjänster, vilket berör både butikspersonal och medarbetare på servicekontoren. Föreningen, som ägs av cirka 545 000 medlemmar i Skåne och Blekinge och driver 98 butiker, har under en längre tid arbetat för att vända bristande lönsamhet.
    Read more