Coop gillar svenska grisar

Idag finns en ökad efterfrågan på lokalt producerade varor, vilket betyder att konsumenten ser ett mervärde i svensk råvara och inhemsk produktion. Därför är drygt 75 procent av allt griskött som säljs i Coop-butikerna svenskt.

För Coop är det viktigt att konsumenterna själva ska kunna välja vilka varor de önskar köpa. – Drygt 75% av det färska griskött vi säljer i någon form har svenskt ursprung. Kunder som vill stötta svenska producenter är mycket välkomna att handla svenskt kött i våra butiker, säger Per Rosengren, direktör för hållbar utveckling på KF och Coop. Coop har genom sitt inköpsbolag Coop inköp och kategori AB, Cikab, dessutom tecknat avtal med ca 500 lokala producenter varav ett flertal av dem är kött och charkleverantörer. Coop har nu inlett en fördjupad dialog med LRF, och andra intressenter inom grisproduktionen. Det har framkommit att problemet främst är att grisproducenterna har fått försämrad lönsamhet genom att avräkningspriset har sjunkit kraftigt som en effekt av dioxinskandalen i Tyskland. – Än så länge har vi inte sett att svenska volymer ersatts av importerat fläsk men vi har en löpande bevakning av utvecklingen, säger Per Rosengren.
För att kunderna ska kunna göra medvetna val är en tydlig märkning väldigt viktig, både när det gäller innehåll och ursprung. Därför märks redan idag Coops egna varumärkens charkprodukter med ursprung. Det är en märkning som går längre än myndighetskraven. – Vi ser att vi kan, i samverkan med producenter, förbättra informationen kring produkter och produktionsmetoder för att ytterligare tydliggöra för konsumenten vilka val de kan göra.
Fakta Coop tar ansvar för att: • förtydliga ursprungsmärkningen på våra egna varumärken, vilken redan idag går utöver lagkrav.
• kräva av de leverantörer som idag inte ursprungsmärker, att även de inför en tydlig ursprungsmärkning så att konsumenterna kan göra medvetna val.
• fortsätta utveckla vårt sortiment utifrån våra medlemmars behov och efterfrågan som till exempel närproducerat, krav på djuromsorg eller efterfrågan på ekologiska alternativ.
• vara aktiv i dialogen med alla våra intressenter. I detta fall inte minst med LRF.

För mer information kontakt gärna KF och Coops pressjour, tel 08-743 23 33

  • Änglamark pepparkaka en testvinnare till jul

    Änglamark pepparkaka en testvinnare till jul

    Första advent står för dörren och julen dukas sakta upp. En klassiker för alla magar och åldrar är pepparkakan – där nu Änglamark utsetts till en vinnarkaka av Svenska Dagbladets jury.
    Read more
  • Coop Sverige AB ställer om organisationen för att öka medlemsnyttan

    Coop Sverige AB ställer om organisationen för att öka medlemsnyttan

    Coop Sverige AB gör nu en omställning av organisationen för att öka konkurrenskraften och kunna ge bättre priser och erbjudanden till Coop i Sveriges över 3,9 miljoner medlemmar. Förändringen innebär en neddragning på cirka 100 tjänster vid kontoret i Solna som tillsammans med andra åtgärder ger en kostnadsminskning om drygt 300 miljoner kronor.
    Read more