Coop Forum till Ikano Retail Centres nya handelsplats i Borlänge

Coop och Ikano Retail Centres har tecknat avtal om ett Coop Forum på den nya volymhandelsplatsen på Norra Backa, där det även kommer att byggas ett nytt IKEA-varuhus.

I höst planerar Ikano Retail Centres att sätta spaden i marken för handelsplatsens etapp ett och Coop Forum beräknas kunna flytta in när etapp två är klar under 2013.

–Det är en mycket spännande marknadsplats som utvecklas. Kupolen är redan idag ett begrepp för alla som bor i Dalarna. Med Ikea, nya och gamla aktörer så blir Norra Backa i Borlänge det centrala handelsområdet för hela dalarna, och där vill vi vara med, säger Stefan Malmén, Kedjechef Coop Forum.

– Vi är naturligtvis mycket glada för att vi redan på ett så här tidigt stadium kan teckna avtal med Coop om ett Coop Forum på vår nya handelsplats. Vi vill erbjuda våra besökare ledande aktörer och starka varumärken och Coop Forum är det första steget när vi skapar Dalarnas attraktivaste volymhandelsplats tillsammans med IKEA, säger Jan Kristensson, vd på Ikano Retail Centres.

Första etappen på Norra Backa har planerad byggstart under hösten 2012 med fyra volymhandelsbutiker. Beräknad öppning är under våren 2013. Byggstart för andra etappen, där Coop Forums butik ingår, är planerad till hösten 2012.

Coop Forum kommer att etablera en modern stormarknad med fokus på maten, spännande färskavaruupplevelser, manuella diskar och ett brett utbud av nonfoodvaror.

Idag äger och driver Ikano Retail Centres handelsplatser med IKEA i Västerås, Linköping, Sundsvall, Haparanda, Kalmar, Örebro och Stockholm. Flera svenska och finska städer står på tur för nya handelsplatser enligt samma strategi. Dessutom vidareutvecklas den befintliga handelsplatsen vid IKEA i Kungens Kurva i Stockholm.

För mer information, kontakta:

För ytterligare information: Stefan Malmén, kedjechef Coop Forum, Coop Butiker och Stormarknader, 070-758 72 43 Jan Kristensson, vd, Ikano Retail Centres, 070-531 95 90 Coops pressjour, tel. 08-743 23 33

  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer
  • Coop lanserar nytt shop-in-shop koncept med Happy Tokyo

    Coop lanserar nytt shop-in-shop koncept med Happy Tokyo

    Coop lanserar ett helt nytt shop-in-shop koncept med mat från det asiatiska köket där Coops kunder och medlemmar kommer erbjudas flera matkoncept i ett. Satsningen genomförs i samarbete med matkonceptutvecklaren Happy Tokyo och först ut att erbjuda konceptet är Stora Coop Arninge.
    Läs mer