Det blev storslam för Coop i Sustainable Brands Index, Skandinaviens största varumärkesundersökning med fokus på hållbarhet, som presenterades i början av veckan. Coop är fortsatt det mest hållbara varumärket i dagligvarubranschen och klättrade till andra plats på den totala listan.
Coops kampanj #ekolöftet utsågs också till Årets mest hållbara och varumärkesbyggande kampanj.
– Jag är otroligt glad över våra placeringar och att våra hållbara initiativ uppmärksammas. Det visar att vi fortsätter att ligga i framkant. Resultatet blir också ett kvitto på det engagemang och hårt arbete som finns i vår organisation, säger Björn Larsson, affärsområdesdirektör Marknad på Coop.
– 2014 blev ett rekordår där vår ekologiska försäljningsandel ökade med 40 procent. Eko växer så det knakar och det känns fantastiskt att vi deltar och bidrar till denna positiva trend, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.
#ekolöftet lanserades förra våren, och är en integrerad kampanj där en sajt redovisar riksdagspartiernas mål och ambitioner kring ekologisk konsumtion och produktion i Sverige. https://ekoloftet.coop.se/
Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index™ listar för femte året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 9500 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 253 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.
För ytterligare information:
För journalister – Coops pressjour, tel. 010-743 13 13
För kunder – Coop Kundkontakt, tel. 0771-17 17 17