Coop fortsatt branschledande på hållbarhet, #ekolöftet är årets kampanj

Det blev storslam för Coop i Sustainable Brands Index, Skandinaviens största varumärkesundersökning med fokus på hållbarhet, som presenterades i början av veckan. Coop är fortsatt det mest hållbara varumärket i dagligvarubranschen och klättrade till andra plats på den totala listan.

Coops kampanj #ekolöftet utsågs också till Årets mest hållbara och varumärkesbyggande kampanj.

– Jag är otroligt glad över våra placeringar och att våra hållbara initiativ uppmärksammas. Det visar att vi fortsätter att ligga i framkant. Resultatet blir också ett kvitto på det engagemang och hårt arbete som finns i vår organisation, säger Björn Larsson, affärsområdesdirektör Marknad på Coop.

– 2014 blev ett rekordår där vår ekologiska försäljningsandel ökade med 40 procent. Eko växer så det knakar och det känns fantastiskt att vi deltar och bidrar till denna positiva trend, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

#ekolöftet lanserades förra våren, och är en integrerad kampanj där en sajt redovisar riksdagspartiernas mål och ambitioner kring ekologisk konsumtion och produktion i Sverige. https://ekoloftet.coop.se/

Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index™ listar för femte året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 9500 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 253 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

För ytterligare information:

För journalister – Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

För kunder – Coop Kundkontakt, tel. 0771-17 17 17

  • Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    I Sverige slänger hushållen mat för 14 miljarder kronor årligen och 450 000 ton mat går till spillo i primärproducentleden. Den rikstäckande föreningen Ätbart som startade i Skövde tilldelas nu årets Änglamarkspris på 250 000 kronor för sitt arbete med att minska matsvinnet och matfattigdomen. Änglamarkspriset, som delas ut för 23:e året i rad, går till unga personer som genomför betydande insatser för vår miljö i Sverige och därmed bidrar till en hållbar framtid.
    Read more
  • Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.
    Read more