Coop och Gordon inleder ett gemensamt pilotprojekt där konsumenter som handlar sin mat på nätet får sina hemleveranser i en cirkulär förpackning som ersätter papperskassar. Systemet som används heter Gordon Circular och Coop är första dagligvarukedjan ut att testa.
– Vi ser fram emot att påbörja piloten tillsammans med Gordon. Utvecklingen av ett cirkulärt emballage ser vi som nödvändig med tanke på de stora volymer av dagligvaror som i dag levereras till kund, säger Niklas Zeitlin, ansvarig e-handel Coop Sverige.
Gordon Circular är utvecklat av last mile-företaget Gordon som har samordnade flöden av tempererade hemleveranser i fyra nordiska länder. Systemet består av en fysisk förpackning, en logistiklösning och en tech-lösning för spårbarhet och kommunikation med mottagarna.
Till den fysiska förpackningen som används i piloten ingår en yttre, hård, del som skyddar varorna innan de når konsumenten och en mjuk flergångskasse som är anpassad för Coops plock och hantering från butik till konsument. Gordon levererar kassarna med mat till Coops kunder, som i sin tur lämnar dem i retur till Gordon vid sin nästa leverans. Kassarna tvättas och görs redo för en ny leverans från Coop.
Potentialen för miljövinster med det nya systemet är stora. En livscykelanalys från Linköpings universitet visar att kassen bara behöver göra fem loopar för att hela systemet ska ha en lägre klimatpåverkan än en papperskasse som bara används en gång. Om kassen används ytterligare 20 gånger minskar dess totala klimatpåverkan med 65 procent jämfört med papperskassen.
– Coops mål är att vi tillsammans med Gordon bättre ska förstå hur vi kan hitta de bästa sätten för att underlätta för våra e-handelskunder och minska resursanvändningen. Vi gör detta för att kunna justera vår verksamhet och sedan skala upp arbetssättet så att fler kunder på coop.se kan ta del av lösningen, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef för Coop Sverige.
Trycket från Coops kunder om att få vara med i denna pilot med en cirkulär lösning för hemleveranser har varit stor. Det tog bara en dag att fylla alla platserna i testgruppen.
– Att så tidigt i utvecklingen kunna visa på att konsumentnytta går att kombinera med miljövinst är otroligt kul. Vår förhoppning är att konsumenterna ska uppleva det som enkelt att motta och returnera dessa flergångskassar och vi är så glada att Coop vill testa detta tillsammans med oss, säger Catherine Alsén Gelfgren, projektledare för Gordon Circular.
Piloten som nu inletts följs av en plan att snabbt skala upp systemet i Sverige.
Kontakt
Coop pressjour, 010-743 13 13, media@coop.se
Catherine Alsén Gelfgren, projektledare Gordon Circular, 076-492 26 49
catherine.alsen@gordondelivery.com
Vill du följa med en av Gordons förare under en leverans av mat i cirkulära förpackningar?
Hör i så fall av dig till Catherine Alsén Gelfgren så kan du få följa med i kedjan, från att Gordon hämtar de färdigplockade kassarna hos Stora Coop Boländerna och till att beställningarna når sina mottagare och föraren får tidigare använda kassar i retur.
Om Coop
Coop är en av Sveriges största livsmedelskedjor. Coop har cirka 820 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder och en näthandel där man kan storhandla utan att det kostar mer. Våra butiker ägs av våra 3,9 miljoner medlemmar.
Om Gordon
Last mile-företaget Gordons uppdrag är att underlätta vardagen för människor genom samordnade, hållbara och temperaturkontrollerade hemleveranser. Bolagets hjärta består av en effektiv digital plattform som kopplar samman leverantörer, förare och mottagare av hemleveranser i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Gordon grundades 2015. 2022 hade Gordon en nettoomsättning på 568 miljoner SEK. Bland kunderna finns dagligvaruhandlare, mealkitföretag, livsmedelsproducenter och apotek.