Coop först i Sverige med MSC-certifierad räksallad, skagenröra och baguetteröra

Coop först i Sverige med MSC-certifierad räksallad, skagenröra och baguetteröra

MSC är en global hållbarhetsmärkning för fisk- och skaldjursprodukter. Coop lanserar nya sallader som alla är MSC-märkta under egna varumärket Coop och X-tra. 

Coop är först på svenska marknaden med MSC-märkning av fisk och skaldjurssallader. Märkningen sker successivt och under våren kan Coop erbjuda allt fler hållbarhetsmärkta fisk- och skaldjursalternativ.

– Vi har länge jobbat för att bara ha schysta fiskar i våra diskar. Nu är det äntligen dags att introducera sallader med tonfisk och skaldjur som innehåller MSC-märkta råvaror. Genom certifieringen underlättar vi för kunden att välja rätt fisk inte bara i fiskdisken utan också när de köper färdiga salladsröror, säger Louise König hållbarhetschef på Coop.

För kunder innebär MSC-certifieringen att skaldjuren och fisken som finns i salladerna enbart kommer från fiskebestånd som inte hotas av utfiskning samt att den är fullt spårbar.

– Vi är glada att Coop engagerar sig för levande hav. Det här är en efterlängtad nyhet för alla som vill äta räk- och tonfisksallader med gott miljösamvete. Vi gratulerar Coop som är först ut med detta, och hoppas att vi kommer att se mer utav denna vara, säger Minna Epps, verksamhetschef för MSC i Skandinavien och östersjöregionen.

MSC-märkta fisk- och skaldjurssallader

  • Coop Räksallad, 350 gr
  • X-tra Räksallad, 350 gr
  • Coop Skagenröra, 350 gr
  • Coop Baguetteröra skaldjur, 200 gr
  • Coop Baguetteröra tonfisk, 200 gr

Produktbilder bifogas.

Fakta
MSC Marine Stewardship Council (MSC) är en internationell oberoende organisation vars målsättning är att bidra till att skapa sundare hav genom att belöna hållbara fisken och påverka de val människor gör när de köper fisk och skaldjur. www.msc.org/se

Mer om Coops arbete och strategi för ett levande hav finns att läsa på:

https://www.coop.se/Vart–ansvar/Hallbar-konsumtion/Coops-fiskstrategi1/

För mer information:
Coops pressjour 010-743 13 13

  • Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    I Sverige slänger hushållen mat för 14 miljarder kronor årligen och 450 000 ton mat går till spillo i primärproducentleden. Den rikstäckande föreningen Ätbart som startade i Skövde tilldelas nu årets Änglamarkspris på 250 000 kronor för sitt arbete med att minska matsvinnet och matfattigdomen. Änglamarkspriset, som delas ut för 23:e året i rad, går till unga personer som genomför betydande insatser för vår miljö i Sverige och därmed bidrar till en hållbar framtid.
    Read more
  • Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.
    Read more