Coop flyttar varutransporter från lastbil till järnväg och inleder ett partnerskap med Green Cargo

Coop flyttar en stor del av varutransporterna inom Sverige från lastbil till järnväg tack vare ett nytt samarbete med Green Cargo. Det gör att Coop kommer att minska sin klimatpåverkan med nästan 8 000 ton koldioxid samtidigt som företagen inleder ett partnerskap för en ny logistiklösning.

– Vi har skrivit på Näringslivets klimatupprop där målet är att sänka våra utsläpp av koldioxid med 30 procent fram till 2020. Den nya lösningen gör att vi redan nu minskar vår totala klimatpåverkan med drygt 10 procent. Dessutom får vi en logistiklösning som är i toppklass vad gäller leveranssäkerhet och kostnadseffektivitet, vilket i slutändan kommer Coops kunder tillgodo, säger Lars Idermark, KFs koncernchef och Coop Sveriges styrelseordförande.

Det är i första hand de långa transporterna Helsingborg – Stockholm – Umeå som omfattas av ett treårigt avtal. Det totala ordervärdet för tåglösningen är ca 250 MSEK.

Det blir särskilda Cooptåg som kör lastbilstrailers de långa sträckorna genom landet. Förändringen av transportsätt gör att det blir motsvarande 120 lastbilstransporter färre per arbetsdag mellan Helsingborg och Umeå.

– Coop blir en föregångare inom dagligvaruhandeln med den här stora lösningen som förenar tågtransporter med lastbil. Vi är mycket glada över att ha fått förtroendet och ser detta som första steget på ett samarbete som alla ska tjäna på, inte minst miljön, säger Green Cargos vd Sören Belin.

Coop Sverige har tillsammans med Green Cargo målsättningen att fördjupa partnerskapet ytterligare. Parterna har tecknat en avsiktsförklaring med syftet att skapa en gemensam logistiklösning som ska bli ledande i Sverige med hög kostnadseffektivitet och hög grad av miljöhänsyn.

Ytterligare upplysningar Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige, 08-743 23 33 Mats Hollander, informationsdirektör Green Cargo, 010 – 455 4002

  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer