Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool

Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool

Med start måndagen den 30 januari och sex veckor framåt sätter Coop fullt fokus på snacks och underhållning tillsammans med humortrion IJustWantToBeCool och contentbyrån Splay One.

I samband med årets mest intensiva underhållningsveckor i tv har Coop valt att samarbeta med OLW, Santa Maria, Marabou (Mondelêz) och Coca-Cola tillsammans med den framgångsrika humorgruppen IJustWantToBeCool. På temat ”Nu fixar vi festen” lanseras en bred integrerad kampanj som kommer vara synlig i såväl Coops butiker som på tv och i sociala medier. Under vecka 5-10 släpps därför sex nya reklamfilmer producerade av B-smart där också IJustWantToBeCool medverkar.

För att skapa ytterligare synergier publicerar humorgruppen samtidigt två nya avsnitt i deras egna Youtube-kanaler där leverantörsprodukterna och Coops egna varor ingår. Det ena på konceptet Matfighten och det andra på temat Kurragömma, det sistnämnda inspelat på plats på Stora Coops nya butik i Haninge på Port 73.

– Det känns otroligt roligt att få samarbeta med en av landets mest omtyckta humorgrupper. De sprider glädje och energi på ett helt unikt sätt, säger Johan Öhlin, marknadschef Coop Sverige, som förra året vid samma tid samarbetade med Anis Don Demina – ett upplägg som genererade en rekordförsäljning för Coop.

Inne i butiken efter stängningsdags tävlade trion i en stenhård kamp om vem som var bäst på att gömma sig.
– En dröm som gick i uppfyllelse! Ända sedan man var liten har man drömt om att få göra det här i en så stor matbutik, säger trion i kör som hittade flera bra gömställen under inspelningen.

Utöver samarbetet med IJWTBC har Coop även tagit hjälp av några av Sveriges mest välkända TikTok-kreatörer, Liam Mellberg (@flottig_studentmat) och Maria Nathly, som tagit fram flera nya inspirerande och unika recept på kampanjtemat.

FAKTA

IJustWantToBeCool har återkommande listats som en av de mäktigaste i sociala medier, har vunnit mängder av utmärkelser, skrivit böcker (Skurkskolan), medverkat i TV och driver i dag tre Youtube-kanaler med drygt 1,8 miljoner prenumeranter.

Recepturval:

Liam Mellberg: ”Chicken chips-nuggets”

Maria Nathly: ”Chili cheese-majsdipp”

Arbetsgrupp

Coop Marknad:

Linda Klar, strategisk projektledare

Beda Dahlberg, operativ projektledare

Niklas Johansson, creative director

Andreas Hörnsten, copywriter

Tony Lindblom, formgivare

Andreas Sandberg, motion designer

Solveig Franzén, produktionsledare

Morten Hafso, AD

Splay One:

Samin Krijestarac, Country Manager

Lina Lundberg, Client Manager

Mimmi Bringholm, Project Manager

Mediabyrå:

Scream

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Bäst i Test: Coop frasvåfflor

    Bäst i Test: Coop frasvåfflor

    Den 25 mars gräddas det traditionsenligt flitigt med våfflor runtom i landet. Magasinet Året Runt har utsett Coop Frasvåfflor till Bäst i Test inför lördagens kalas.
    Läs mer
  • Vi-skogen 40 år – 5,8 miljoner träd planterade tack vare skänkt pant från Coops kunder

    Vi-skogen 40 år – 5,8 miljoner träd planterade tack vare skänkt pant från Coops kunder

    Biståndsorganisationen Vi-skogen har i år arbetat 40 år i östra Afrika med hållbart jordbruk och att lyfta människor ur fattigdom. Sedan 2004 har de också samlat in pant som skänkts av svenskarna tack vare samarbete med Coop via Biståndsknappen på pantautomaterna. 2022 skänktes 6,5 miljoner kronor av panten – för vilket Vi-skogen kunde plantera över 260 000 träd. Sedan starten på pantsamarbetet har 5,8 miljoner träd planterats.
    Läs mer