Med start måndagen den 30 januari och sex veckor framåt sätter Coop fullt fokus på snacks och underhållning tillsammans med humortrion IJustWantToBeCool och contentbyrån Splay One.
I samband med årets mest intensiva underhållningsveckor i tv har Coop valt att samarbeta med OLW, Santa Maria, Marabou (Mondelêz) och Coca-Cola tillsammans med den framgångsrika humorgruppen IJustWantToBeCool. På temat ”Nu fixar vi festen” lanseras en bred integrerad kampanj som kommer vara synlig i såväl Coops butiker som på tv och i sociala medier. Under vecka 5-10 släpps därför sex nya reklamfilmer producerade av B-smart där också IJustWantToBeCool medverkar.
För att skapa ytterligare synergier publicerar humorgruppen samtidigt två nya avsnitt i deras egna Youtube-kanaler där leverantörsprodukterna och Coops egna varor ingår. Det ena på konceptet Matfighten och det andra på temat Kurragömma, det sistnämnda inspelat på plats på Stora Coops nya butik i Haninge på Port 73.
– Det känns otroligt roligt att få samarbeta med en av landets mest omtyckta humorgrupper. De sprider glädje och energi på ett helt unikt sätt, säger Johan Öhlin, marknadschef Coop Sverige, som förra året vid samma tid samarbetade med Anis Don Demina – ett upplägg som genererade en rekordförsäljning för Coop.
Inne i butiken efter stängningsdags tävlade trion i en stenhård kamp om vem som var bäst på att gömma sig.
– En dröm som gick i uppfyllelse! Ända sedan man var liten har man drömt om att få göra det här i en så stor matbutik, säger trion i kör som hittade flera bra gömställen under inspelningen.
Utöver samarbetet med IJWTBC har Coop även tagit hjälp av några av Sveriges mest välkända TikTok-kreatörer, Liam Mellberg (@flottig_studentmat) och Maria Nathly, som tagit fram flera nya inspirerande och unika recept på kampanjtemat.
FAKTA
IJustWantToBeCool har återkommande listats som en av de mäktigaste i sociala medier, har vunnit mängder av utmärkelser, skrivit böcker (Skurkskolan), medverkat i TV och driver i dag tre Youtube-kanaler med drygt 1,8 miljoner prenumeranter.
Recepturval:
Liam Mellberg: ”Chicken chips-nuggets”
Maria Nathly: ”Chili cheese-majsdipp”
Arbetsgrupp
Coop Marknad:
Linda Klar, strategisk projektledare
Beda Dahlberg, operativ projektledare
Niklas Johansson, creative director
Andreas Hörnsten, copywriter
Tony Lindblom, formgivare
Andreas Sandberg, motion designer
Solveig Franzén, produktionsledare
Morten Hafso, AD
Splay One:
Samin Krijestarac, Country Manager
Lina Lundberg, Client Manager
Mimmi Bringholm, Project Manager
Mediabyrå:
Scream
För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se