Coop branschledande på hållbarhet

Coop har utsetts till det mest hållbara varumärket bland svenska dagligvarukedjor, och placerar sig samtidigt på tredje plats i den totala rankingen bland alla företag. Det visar resultatet av Sustainable Brand Index, Skandinaviens största varumärkesundersökning med fokus på hållbarhet.

Den svenska studien bygger på svar från totalt 9 000 svenska konsumenter som utvärderat hur hållbara olika varumärken är med utgångspunkt från miljöansvar och socialt ansvarstagande.

– Det är mycket glädjande att vi lyckas nå ut så väl till konsumenterna med vårt hållbarhetsarbete. Coop har en lång tradition inom det här området. Konkurrensen är tuff och vi kommer fortsätta att jobba hårt för att behålla och utveckla vår position genom att driva hållbar försäljning i hållbara butiker tillsammans med hållbara leverantörer. Då tar vi ett långsiktigt samhällsansvar, säger Coops hållbarhetschef Louise König.

– En av flera viktiga delar i hållbarhetsarbetet är att utveckla vårt ekologiska sortiment och göra det tillgängligt för fler. Efter succén med ”Veckans eko” där vi under det senaste året kraftigt sänkt priset på en ekologisk frukt eller grönsak varje vecka, har vi nu tagit steget att utöka detta till fler kategorier, bland annat kött och mejeri, fortsätter Louise König.

För ytterligare information,

Coop pressjour, 010-743 13 13

Sustainable Brand, hela listan: http://www.sb-insight.com/ranking-sb-index-2014-sweden/

Coops hållbarhetsredovisning: https://www.coop.se/Global/KF/Finansiell%20information/KF_VB_140319_indexerad.pdf

  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer