Coop branschledande på hållbarhet

Coop har utsetts till det mest hållbara varumärket bland svenska dagligvarukedjor, och placerar sig samtidigt på tredje plats i den totala rankingen bland alla företag. Det visar resultatet av Sustainable Brand Index, Skandinaviens största varumärkesundersökning med fokus på hållbarhet.

Den svenska studien bygger på svar från totalt 9 000 svenska konsumenter som utvärderat hur hållbara olika varumärken är med utgångspunkt från miljöansvar och socialt ansvarstagande.

– Det är mycket glädjande att vi lyckas nå ut så väl till konsumenterna med vårt hållbarhetsarbete. Coop har en lång tradition inom det här området. Konkurrensen är tuff och vi kommer fortsätta att jobba hårt för att behålla och utveckla vår position genom att driva hållbar försäljning i hållbara butiker tillsammans med hållbara leverantörer. Då tar vi ett långsiktigt samhällsansvar, säger Coops hållbarhetschef Louise König.

– En av flera viktiga delar i hållbarhetsarbetet är att utveckla vårt ekologiska sortiment och göra det tillgängligt för fler. Efter succén med ”Veckans eko” där vi under det senaste året kraftigt sänkt priset på en ekologisk frukt eller grönsak varje vecka, har vi nu tagit steget att utöka detta till fler kategorier, bland annat kött och mejeri, fortsätter Louise König.

För ytterligare information,

Coop pressjour, 010-743 13 13

Sustainable Brand, hela listan: http://www.sb-insight.com/ranking-sb-index-2014-sweden/

Coops hållbarhetsredovisning: https://www.coop.se/Global/KF/Finansiell%20information/KF_VB_140319_indexerad.pdf

  • Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Många ser ett nytt år som en möjlighet för förändring och att skaffa sig nya vanor. De senaste två åren har Coops Matometer tittat på hur svensken vill förändra sina matvanor i det nya året. En färsk undersökning visar att två av tre kommer att förändra sina matvanor 2020. Det är främst kvinnor och unga personer i åldern 16-25 som kommer att förändra sina matvanor och den förändring som flest vill göra 2020 är att äta mer hälsosamt.
    Läs mer
  • Nu startar Foodtech-acceleratorn Bloomer

    Nu startar Foodtech-acceleratorn Bloomer

    Nya acceleratorprogrammet Bloomer riktar sig till Foodtech-entreprenörer som vill utveckla lösningar och tjänster som ska göra livsmedelsbranschen mer hållbar. Bakom acceleratorn står Coop, Norrsken Foundation och Sweden Foodtech. Bloomer är ett unikt program som erbjuder rätt förutsättningar för entreprenörer som vill göra skillnad.
    Läs mer