Coop är etta i undersökningen Sustainable Brands 2011. 3 000 personer har fått ranka 150 företag utifrån Global Compacts principer om långsiktig hållbarhet.
Coop når index 1,2 när Sustainable Brands summerar andelen personer som bedömer företagets hållbarhetsarbete som bra eller mycket bra. Den maximala poängen är 2,0.
– Hållbar utveckling är en central del av KFs och Coops affärsidé. Vårt uppdrag är att skapa ekonomisk nytta och samtidigt underlätta en konsumtion som är hållbar för människor och miljö, säger Per Rosengren, direktör hållbar utveckling för KF-koncernen, där Coop ingår.
– Vi är mycket glada över utmärkelsen, inte minst eftersom många företag i dag gör ett mycket bra arbete, som inte alltid uppmärksammas, säger Per Rosengren.
Under 2010 tog KF och Coop viktiga steg framåt i sitt hållbarhetsarbete: Miljö: Klimatpåverkan från den egna verksamheten minskade med 44 procent.
Kunder: Sveriges största sortiment av ekologiska och miljömärkta livsmedel växte med 10 procent till över 2 400 produkter.
Medarbetare: 76 procent av medarbetarna är nöjda med sin arbetssituation och med företagets hållbarhetsarbete.
Samhälle: 23,6 miljoner kronor (+11 procent) samlades in till Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen, för fattigdomsbekämpning.
– KF och Coop har arbetat med hållbar utveckling under en lång tid. Ett synligt bevis för det är att vårt varumärke Coop Änglamark i år fyller 20 år, samtidigt som Änglamarkspriset fyller 10 år. Det kommer vi uppmärksamma, vilket ger ett bra avstamp in i framtiden, säger Per Rosengren.
Bakom undersökningen Sustainable Brands står IDG Research, Relation Capital Partners och Novus Group. Läs mer på www.sustainablebrands.se För ytterligare information: Per Rosengren, direktör hållbar utveckling, KF, tel. 08-743 26 60 Coops pressjour, tel. 08-743 23 33