Coop agerar mot dåliga villkor för grisar

Coop agerar mot missförhållandet i hanteringen av grisar som avslöjades under veckan i djuralliansens rapport.
– Vi har tagit kontakt med våra leverantörer för att se att de lever upp till våra krav på djurhållning. Sverige har mycket stränga lagar när det gäller djurhållning och vi måste agera med kraft för att dessa höga krav efterlevs. Vi kommer att på olika sätt följa upp att det sker, säger Lena Malm, veterinär och chef för produktsäkerhet samt egenkontroll på Coop

Under hösten besökte Coop gårdar i Danmark för att på plats kontrollera hur grisarna där hanteras. I samband med den resan togs kontakt med de svenska leverantörerna av fläskkött för att göra samma typ av besök och undersökning här. Den här undersökningen är planerad att ske innan jul.

Coop vill ha garantier på bra djurhållning.
– Vi kräver att våra leverantörer ska kunna visa hur de kontrollerar djurhållningen på de gårdar som levererar köttet vi säljer. Vi kommer att följa upp att de verkligen lever upp till dessa krav, säger Lena Malm. Produkter som säljs under Coops ekologiska varumärke Coop Änglamark är producerade under hårdare krav på flera områden än vad lagen föreskriver. Det gäller även djurhållning. Leverantörerna till Änglamark är även utsatta för fler och hårdare kontroller än normalt eftersom de är certifierade.

För mer information kontakta Coops pressjour 08-743 23 33.

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer