Coop agerar mot dåliga villkor för grisar

Coop agerar mot missförhållandet i hanteringen av grisar som avslöjades under veckan i djuralliansens rapport.
– Vi har tagit kontakt med våra leverantörer för att se att de lever upp till våra krav på djurhållning. Sverige har mycket stränga lagar när det gäller djurhållning och vi måste agera med kraft för att dessa höga krav efterlevs. Vi kommer att på olika sätt följa upp att det sker, säger Lena Malm, veterinär och chef för produktsäkerhet samt egenkontroll på Coop

Under hösten besökte Coop gårdar i Danmark för att på plats kontrollera hur grisarna där hanteras. I samband med den resan togs kontakt med de svenska leverantörerna av fläskkött för att göra samma typ av besök och undersökning här. Den här undersökningen är planerad att ske innan jul.

Coop vill ha garantier på bra djurhållning.
– Vi kräver att våra leverantörer ska kunna visa hur de kontrollerar djurhållningen på de gårdar som levererar köttet vi säljer. Vi kommer att följa upp att de verkligen lever upp till dessa krav, säger Lena Malm. Produkter som säljs under Coops ekologiska varumärke Coop Änglamark är producerade under hårdare krav på flera områden än vad lagen föreskriver. Det gäller även djurhållning. Leverantörerna till Änglamark är även utsatta för fler och hårdare kontroller än normalt eftersom de är certifierade.

För mer information kontakta Coops pressjour 08-743 23 33.

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer