Bodil Jönsson-Lindgren blir marknadsdirektör för Coop

Bodil Jönsson-Lindgren har utsetts till ny marknadsdirektör för Coop med placering i Coops nyinrättade marknadsbolag Coop Marknad AB. Hon tillträder tjänsten den 1 januari 2011.

Bodil har mångårig erfarenhet av såväl marknadsfrågor som detaljhandel. Hon kommer närmast från tjänsten som marknadschef och tf försäljningschef i Coop Butiker och Stormarknader AB.

– Vi ska öka utvecklingstakten för Coops erbjudande till över 3 miljoner medlemmar i hela Sverige med målet att ge våra medlemmar ännu större nytta och värde av medlemskapet. Marknadsdirektören för Coop får en nyckelroll i det arbetet. Bodil har både den erfarenhet och attityd som krävs för att lyckas med uppgiften, säger Lars Idermark, vd och koncernchef för KF, där Coop ingår.

Om Coop Marknad AB I syfte att kraftsamla kring varumärket Coop har, som tidigare meddelats, KF och de detaljhandelsdrivande föreningarna beslutat att samla alla gemensamma marknadsresurser från föreningarna, Coop Butiker och Stormarknader och Coop MedMera i ett nytt marknadsbolag, Coop Marknad AB.

Marknadsbolaget får ett övergripande samlat ansvar för Coops kommersiella strategi som bland annat omfattar det totala medlemserbjudandet, varumärken, koncept, marknadskommunikation och konsumentfrågor. Bolaget blir ett helägt dotterbolag till KF och kommer vara i full drift den 1 januari 2011. Som vd för marknadsbolaget tillträder Eivor Andersson, idag vd i Ving Sverige AB.

Bild på Bodil Jönsson-Lindgren finns i pressrummet på www.coop.se

För ytterligare information: KF och Coop presstelefon, tel. 08-743 23 33

  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer
  • Mer än var tredje måltid vegetarisk i storstäderna

    Mer än var tredje måltid vegetarisk i storstäderna

    Den vegetariska trenden fortsätter att vara stark. I november var hela 34,6 procent av måltiderna i storstadsregionerna lakto-ovo vegetariska visar Matometerns Vego-index som baserar sig på 12 000 måltider.
    Läs mer