Bodil Jönsson-Lindgren blir marknadsdirektör för Coop

Bodil Jönsson-Lindgren har utsetts till ny marknadsdirektör för Coop med placering i Coops nyinrättade marknadsbolag Coop Marknad AB. Hon tillträder tjänsten den 1 januari 2011.

Bodil har mångårig erfarenhet av såväl marknadsfrågor som detaljhandel. Hon kommer närmast från tjänsten som marknadschef och tf försäljningschef i Coop Butiker och Stormarknader AB.

– Vi ska öka utvecklingstakten för Coops erbjudande till över 3 miljoner medlemmar i hela Sverige med målet att ge våra medlemmar ännu större nytta och värde av medlemskapet. Marknadsdirektören för Coop får en nyckelroll i det arbetet. Bodil har både den erfarenhet och attityd som krävs för att lyckas med uppgiften, säger Lars Idermark, vd och koncernchef för KF, där Coop ingår.

Om Coop Marknad AB I syfte att kraftsamla kring varumärket Coop har, som tidigare meddelats, KF och de detaljhandelsdrivande föreningarna beslutat att samla alla gemensamma marknadsresurser från föreningarna, Coop Butiker och Stormarknader och Coop MedMera i ett nytt marknadsbolag, Coop Marknad AB.

Marknadsbolaget får ett övergripande samlat ansvar för Coops kommersiella strategi som bland annat omfattar det totala medlemserbjudandet, varumärken, koncept, marknadskommunikation och konsumentfrågor. Bolaget blir ett helägt dotterbolag till KF och kommer vara i full drift den 1 januari 2011. Som vd för marknadsbolaget tillträder Eivor Andersson, idag vd i Ving Sverige AB.

Bild på Bodil Jönsson-Lindgren finns i pressrummet på www.coop.se

För ytterligare information: KF och Coop presstelefon, tel. 08-743 23 33

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Änglamark rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom mat och dryck samtidigt som Coop för andra året i rad utses till den hållbaraste matkedjan. Det står klart när Nordens största...
    Läs mer