Bodil Jönsson-Lindgren blir marknadsdirektör för Coop

Bodil Jönsson-Lindgren har utsetts till ny marknadsdirektör för Coop med placering i Coops nyinrättade marknadsbolag Coop Marknad AB. Hon tillträder tjänsten den 1 januari 2011.

Bodil har mångårig erfarenhet av såväl marknadsfrågor som detaljhandel. Hon kommer närmast från tjänsten som marknadschef och tf försäljningschef i Coop Butiker och Stormarknader AB.

– Vi ska öka utvecklingstakten för Coops erbjudande till över 3 miljoner medlemmar i hela Sverige med målet att ge våra medlemmar ännu större nytta och värde av medlemskapet. Marknadsdirektören för Coop får en nyckelroll i det arbetet. Bodil har både den erfarenhet och attityd som krävs för att lyckas med uppgiften, säger Lars Idermark, vd och koncernchef för KF, där Coop ingår.

Om Coop Marknad AB I syfte att kraftsamla kring varumärket Coop har, som tidigare meddelats, KF och de detaljhandelsdrivande föreningarna beslutat att samla alla gemensamma marknadsresurser från föreningarna, Coop Butiker och Stormarknader och Coop MedMera i ett nytt marknadsbolag, Coop Marknad AB.

Marknadsbolaget får ett övergripande samlat ansvar för Coops kommersiella strategi som bland annat omfattar det totala medlemserbjudandet, varumärken, koncept, marknadskommunikation och konsumentfrågor. Bolaget blir ett helägt dotterbolag till KF och kommer vara i full drift den 1 januari 2011. Som vd för marknadsbolaget tillträder Eivor Andersson, idag vd i Ving Sverige AB.

Bild på Bodil Jönsson-Lindgren finns i pressrummet på www.coop.se

För ytterligare information: KF och Coop presstelefon, tel. 08-743 23 33

  • Nu går över 3 miljoner medlemmar till val

    Nu går över 3 miljoner medlemmar till val

    Nu har ett av Sveriges största val inletts. Fram till och med den andra februari kan över 3 miljoner medlemmar inom Coop rösta fram sitt ägarombud.
    Läs mer
  • Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Många ser ett nytt år som en möjlighet för förändring och att skaffa sig nya vanor. De senaste två åren har Coops Matometer tittat på hur svensken vill förändra sina matvanor i det nya året. En färsk undersökning visar att två av tre kommer att förändra sina matvanor 2020. Det är främst kvinnor och unga personer i åldern 16-25 som kommer att förändra sina matvanor och den förändring som flest vill göra 2020 är att äta mer hälsosamt.
    Läs mer