Björn Larsson slutar som marknadsdirektör på Coop

Björn Larsson slutar som marknadsdirektör på Coop

Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop, lämnar sin roll som affärsområdesdirektör för Marknad, Kommunikation och Hållbarhet. Han kommer att fortsätta stötta Coop Sverige i en strategisk roll med fokus på tvärfunktionella och varumärkesdrivande frågor.

Björn Larsson började på Coop i januari 2015 som affärsområdesdirektör för Marknad.

”Björn är en orädd marknadsdirektör och vår reklam och kommunikation har under de senaste åren både stuckit ut och förflyttat Coops varumärke i linje med vår vision att vara den goda kraften i mat-Sverige. Jag har förståelse för att Björn vill dra ner på sitt dagliga engagemang, men är glad över att han fortsätter i en ny roll, där vi kommer kunna dra nytta av hans stora kunskap om varumärkesfrågor”, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige.

”Det har varit fem år där vi på Coop har gjort en spännande varumärkesresa bestående av bland annat nya reklamkoncept, nya tydliga butiksformat och ett utvecklat medlemsprogram. Vi har parkerat oss i toppen av de mest hållbara varumärkena i Sverige, samtidigt som vi tillsammans med Lotta Lundgren har visat att reklam kan vara både folkbildande och underhållande. Jag vill tacka alla medarbetare som varit med och gjort allt detta möjligt och ser fram emot att byta till en roll där jag lämnar det dagliga engagemanget för en mer rådgivande roll”, säger Björn Larsson.

Rekrytering av en efterträdare till Björn är påbörjad. Marie Wedin, som tills nu varit marknadschef på Coop, kommer att vara tillförordnad direktör för Marknad, Kommunikation & Hållbarhet.

För mer information kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coop Syd startar ny verksamhet i Malmö för att växa online

    Coop Syd startar ny verksamhet i Malmö för att växa online

    Coop Syd startar ny plock- och logistikhubb för sin onlinehandel. Det blir en så kallad dark store som placeras i Malmö och som ligger i direkt förbindelse med Coop Logistiks omlastningscentral och distributörens lokaler. Med den här satsningen kan Coop Syd erbjuda onlinehandel till hela Blekinge och Skåne och samtidigt sänka logistikkostnaderna.
    Read more
  • Viktiga skeenden i Kooperativa Förbundets historia i en ny bok

    Viktiga skeenden i Kooperativa Förbundets historia i en ny bok

    Att lära av historien för att ta avstamp in i framtiden är en viktig del i alla organisationers utveckling. I samband med årsstämman den 17 april och med anledning av att förbundet fyller 125 år ger KF nu ut en ny bok. Boken speglar KF:s historia från sent 1800-tal till tidigt 2000-tal. Författare till boken är Anders L. Johansson, tidigare professor och docent vid Uppsala universitet.
    Read more