Björn Larsson slutar som marknadsdirektör på Coop

Björn Larsson slutar som marknadsdirektör på Coop

Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop, lämnar sin roll som affärsområdesdirektör för Marknad, Kommunikation och Hållbarhet. Han kommer att fortsätta stötta Coop Sverige i en strategisk roll med fokus på tvärfunktionella och varumärkesdrivande frågor.

Björn Larsson började på Coop i januari 2015 som affärsområdesdirektör för Marknad.

”Björn är en orädd marknadsdirektör och vår reklam och kommunikation har under de senaste åren både stuckit ut och förflyttat Coops varumärke i linje med vår vision att vara den goda kraften i mat-Sverige. Jag har förståelse för att Björn vill dra ner på sitt dagliga engagemang, men är glad över att han fortsätter i en ny roll, där vi kommer kunna dra nytta av hans stora kunskap om varumärkesfrågor”, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige.

”Det har varit fem år där vi på Coop har gjort en spännande varumärkesresa bestående av bland annat nya reklamkoncept, nya tydliga butiksformat och ett utvecklat medlemsprogram. Vi har parkerat oss i toppen av de mest hållbara varumärkena i Sverige, samtidigt som vi tillsammans med Lotta Lundgren har visat att reklam kan vara både folkbildande och underhållande. Jag vill tacka alla medarbetare som varit med och gjort allt detta möjligt och ser fram emot att byta till en roll där jag lämnar det dagliga engagemanget för en mer rådgivande roll”, säger Björn Larsson.

Rekrytering av en efterträdare till Björn är påbörjad. Marie Wedin, som tills nu varit marknadschef på Coop, kommer att vara tillförordnad direktör för Marknad, Kommunikation & Hållbarhet.

För mer information kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer
  • Coop öppnar obemannade butiker i år

    Coop öppnar obemannade butiker i år

    Coop har under en längre tid arbetat med att utveckla teknik och processer för obemannade butiker som kunder kan besöka dygnet runt. Nu har Coop Mitt som första konsumentförening tagit beslut om att starta ett pilotprojekt för att etablera Coops två första obemannade butiksmoduler i Gävle. Butiksmodulerna kan enkelt utlokaliseras på olika platser och kommer vara öppna dygnet runt.
    Läs mer