Björn Larsson slutar som marknadsdirektör på Coop

Björn Larsson slutar som marknadsdirektör på Coop

Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop, lämnar sin roll som affärsområdesdirektör för Marknad, Kommunikation och Hållbarhet. Han kommer att fortsätta stötta Coop Sverige i en strategisk roll med fokus på tvärfunktionella och varumärkesdrivande frågor.

Björn Larsson började på Coop i januari 2015 som affärsområdesdirektör för Marknad.

”Björn är en orädd marknadsdirektör och vår reklam och kommunikation har under de senaste åren både stuckit ut och förflyttat Coops varumärke i linje med vår vision att vara den goda kraften i mat-Sverige. Jag har förståelse för att Björn vill dra ner på sitt dagliga engagemang, men är glad över att han fortsätter i en ny roll, där vi kommer kunna dra nytta av hans stora kunskap om varumärkesfrågor”, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige.

”Det har varit fem år där vi på Coop har gjort en spännande varumärkesresa bestående av bland annat nya reklamkoncept, nya tydliga butiksformat och ett utvecklat medlemsprogram. Vi har parkerat oss i toppen av de mest hållbara varumärkena i Sverige, samtidigt som vi tillsammans med Lotta Lundgren har visat att reklam kan vara både folkbildande och underhållande. Jag vill tacka alla medarbetare som varit med och gjort allt detta möjligt och ser fram emot att byta till en roll där jag lämnar det dagliga engagemanget för en mer rådgivande roll”, säger Björn Larsson.

Rekrytering av en efterträdare till Björn är påbörjad. Marie Wedin, som tills nu varit marknadschef på Coop, kommer att vara tillförordnad direktör för Marknad, Kommunikation & Hållbarhet.

För mer information kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coop utökar och adderar leveranstider för seniorer

    Coop utökar och adderar leveranstider för seniorer

    Coops onlinebutik har ett mycket stort tryck just nu. För att underlätta för seniorer, 70+, att handla i onlinebutiken adderar Coop leveranstider för den här gruppen. Specifika leveranstider för seniorer finns tillgängliga från tisdag 24 mars och målsättningen är att öka kapaciteten och den geografiska täckningen successivt.
    Läs mer
  • Åtta startups antagna till acceleratorn Bloomer

    Åtta startups antagna till acceleratorn Bloomer

    Den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer tar in första kullen entreprenörer till programmet. Initiativtagarna bakom programmet, Coop, Norrsken Foundation och Sweden Foodtech, har gått igenom nästan 100 ansökningar från startups som vill ta sin lösning eller tjänst till nästa nivå. 3O:e mars startar programmet för åtta utvalda bolag som alla har potential att göra livsmedelsbranschen mer hållbar.
    Läs mer