Björn Larsson ny direktör för Affärsområde Marknad på Coop Sverige AB

Björn Larsson har utsetts till ny direktör för Affärsområde Marknad på Coop Sverige AB, med placering på huvudkontoret i Solna. Björn är sedan 2009 senior vice president och koncernmarknadsdirektör vid Swedbank AB.

Björn har en mycket lång erfarenhet av strategisk marknadsföring och kommunikation inom olika företag och har doktorerat i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. 

Han har tidigare bland annat varit vd och styrelseordförande för Lowe Brindfors under mer än tio år, vd för Leo Burnett respektive A-Com, koncerndirektör vid Bonnier AB, senior konsult inom McKinsey & Company samt departementssekreterare på Industridepartementets ägarenhet.

– Det känns mycket tillfredställande att Björn valt att anta positionen som chef för vårt affärsområde marknad och i ledamot av koncernledningen för att tillsammans med oss vända utvecklingen kommande år, säger Sonat Burman-Olsson, vd och koncernchef för Coop Sverige AB och tillägger;

– Vi bygger nu nya Coop baserat på en sammanhållen långsiktig strategisk plan där marknadsföringen är en viktig del. I Björns affärsområde ingår utöver varumärkesfrågor och marknadskommunikation även butiksformat, hållbarhet och medlemsprogram.

Inom Swedbank har Björn Larsson ansvarat för implementering och styrning av en ny varumärkesstrategi, liksom visuell identitet och varumärkesprofilering. Till detta kommer sponsorskap med fokus på socialt ansvarstagande, event samt marknadsföring i analoga och digitala kanaler.

– Jag ser fram emot att ta över marknadsansvaret i Coop som är i början av en mycket intressant resa. Jag är imponerad av den strategiska plan jag har fått ta del av och det kommer bli en intensiv och spännande tid framöver, säger Björn Larsson.

Björn Larsson tillträder sin tjänst snarast möjligt.

Ytterligare information:
Björn Larsson, tel: 0708-238600
Olle Axelsson, kommunikationsdirektör Coop Sverige, Tel: 0708-20 90 00

Coop Sverige AB är ett bolag som leder, utvecklar och samordnar Coops verksamhet. Coop Sverige ansvarar bland annat för inköp och sortimentsutveckling, logistik, marknadsföring och affärsstöd. Coop ägs av 3,4 miljoner medlemmar och har cirka 700 butiker runt om i landet, varav cirka hälften drivs i ett dotterbolag till Coop Sverige AB och hälften av olika konsumentföreningar. www.coop.se

  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer