Björn Larsson ny direktör för Affärsområde Marknad på Coop Sverige AB

Björn Larsson har utsetts till ny direktör för Affärsområde Marknad på Coop Sverige AB, med placering på huvudkontoret i Solna. Björn är sedan 2009 senior vice president och koncernmarknadsdirektör vid Swedbank AB.

Björn har en mycket lång erfarenhet av strategisk marknadsföring och kommunikation inom olika företag och har doktorerat i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. 

Han har tidigare bland annat varit vd och styrelseordförande för Lowe Brindfors under mer än tio år, vd för Leo Burnett respektive A-Com, koncerndirektör vid Bonnier AB, senior konsult inom McKinsey & Company samt departementssekreterare på Industridepartementets ägarenhet.

– Det känns mycket tillfredställande att Björn valt att anta positionen som chef för vårt affärsområde marknad och i ledamot av koncernledningen för att tillsammans med oss vända utvecklingen kommande år, säger Sonat Burman-Olsson, vd och koncernchef för Coop Sverige AB och tillägger;

– Vi bygger nu nya Coop baserat på en sammanhållen långsiktig strategisk plan där marknadsföringen är en viktig del. I Björns affärsområde ingår utöver varumärkesfrågor och marknadskommunikation även butiksformat, hållbarhet och medlemsprogram.

Inom Swedbank har Björn Larsson ansvarat för implementering och styrning av en ny varumärkesstrategi, liksom visuell identitet och varumärkesprofilering. Till detta kommer sponsorskap med fokus på socialt ansvarstagande, event samt marknadsföring i analoga och digitala kanaler.

– Jag ser fram emot att ta över marknadsansvaret i Coop som är i början av en mycket intressant resa. Jag är imponerad av den strategiska plan jag har fått ta del av och det kommer bli en intensiv och spännande tid framöver, säger Björn Larsson.

Björn Larsson tillträder sin tjänst snarast möjligt.

Ytterligare information:
Björn Larsson, tel: 0708-238600
Olle Axelsson, kommunikationsdirektör Coop Sverige, Tel: 0708-20 90 00

Coop Sverige AB är ett bolag som leder, utvecklar och samordnar Coops verksamhet. Coop Sverige ansvarar bland annat för inköp och sortimentsutveckling, logistik, marknadsföring och affärsstöd. Coop ägs av 3,4 miljoner medlemmar och har cirka 700 butiker runt om i landet, varav cirka hälften drivs i ett dotterbolag till Coop Sverige AB och hälften av olika konsumentföreningar. www.coop.se

  • Ton i ton när Stefan Ekengren lagar grönt för Coop

    Ton i ton när Stefan Ekengren lagar grönt för Coop

    Coops samarbete med prisbelönte kocken Stefan Ekengren tar ny fart under hösten. Fokus i en serie reklamfilmer sätts på grönsakshyllan, och gärna råvaror i samma färg.
    Read more
  • Coop satsar i centrala Göteborg – öppnar butik vid ny stationsuppgång

    Coop satsar i centrala Göteborg – öppnar butik vid ny stationsuppgång

    Området runt centralstationen i Göteborg genomgår en stor omvandling. Tusentals nya bostäder och arbetsplatser kommer att växa fram i samband med att järnvägen delvis flyttar under mark och att ny station byggs. I Park Central, kontorshuset med egen stationsuppgång, öppnar Coop en butik som kommer erbjuda ett fullsortiment med fokus på färskvaror och färdigmat. 
    Read more