Björn Larsson ny direktör för Affärsområde Marknad på Coop Sverige AB

Björn Larsson har utsetts till ny direktör för Affärsområde Marknad på Coop Sverige AB, med placering på huvudkontoret i Solna. Björn är sedan 2009 senior vice president och koncernmarknadsdirektör vid Swedbank AB.

Björn har en mycket lång erfarenhet av strategisk marknadsföring och kommunikation inom olika företag och har doktorerat i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. 

Han har tidigare bland annat varit vd och styrelseordförande för Lowe Brindfors under mer än tio år, vd för Leo Burnett respektive A-Com, koncerndirektör vid Bonnier AB, senior konsult inom McKinsey & Company samt departementssekreterare på Industridepartementets ägarenhet.

– Det känns mycket tillfredställande att Björn valt att anta positionen som chef för vårt affärsområde marknad och i ledamot av koncernledningen för att tillsammans med oss vända utvecklingen kommande år, säger Sonat Burman-Olsson, vd och koncernchef för Coop Sverige AB och tillägger;

– Vi bygger nu nya Coop baserat på en sammanhållen långsiktig strategisk plan där marknadsföringen är en viktig del. I Björns affärsområde ingår utöver varumärkesfrågor och marknadskommunikation även butiksformat, hållbarhet och medlemsprogram.

Inom Swedbank har Björn Larsson ansvarat för implementering och styrning av en ny varumärkesstrategi, liksom visuell identitet och varumärkesprofilering. Till detta kommer sponsorskap med fokus på socialt ansvarstagande, event samt marknadsföring i analoga och digitala kanaler.

– Jag ser fram emot att ta över marknadsansvaret i Coop som är i början av en mycket intressant resa. Jag är imponerad av den strategiska plan jag har fått ta del av och det kommer bli en intensiv och spännande tid framöver, säger Björn Larsson.

Björn Larsson tillträder sin tjänst snarast möjligt.

Ytterligare information:
Björn Larsson, tel: 0708-238600
Olle Axelsson, kommunikationsdirektör Coop Sverige, Tel: 0708-20 90 00

Coop Sverige AB är ett bolag som leder, utvecklar och samordnar Coops verksamhet. Coop Sverige ansvarar bland annat för inköp och sortimentsutveckling, logistik, marknadsföring och affärsstöd. Coop ägs av 3,4 miljoner medlemmar och har cirka 700 butiker runt om i landet, varav cirka hälften drivs i ett dotterbolag till Coop Sverige AB och hälften av olika konsumentföreningar. www.coop.se

  • Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool

    Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool

    Med start måndagen den 30 januari och sex veckor framåt sätter Coop fullt fokus på snacks och underhållning tillsammans med humortrion IJustWantToBeCool och contentbyrån Splay One.
    Läs mer
  • Coop utökar återkallelse av ägg med fler datum

    Coop utökar återkallelse av ägg med fler datum

    Som en extra försiktighetsåtgärd utökas tidigare återkallelse av ägg och omfattar nu samtliga datum med bäst före-datum från 21 december 2022 till och med bäst före-datum 28 januari 2023. Återkallelsen görs med anledning av risk för salmonella. Återkallelsen gäller Coop Ägg Frigående 12-pack, Coop Ägg Frigående 24-pack samt Xtra Ägg Frigående 15-pack.
    Läs mer