Åtta startups antagna till acceleratorn Bloomer

Åtta startups antagna till acceleratorn Bloomer

Den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer tar in första kullen entreprenörer till programmet. Initiativtagarna bakom programmet, Coop, Norrsken Foundation och Sweden Foodtech, har gått igenom nästan 100 ansökningar från startups som vill ta sin lösning eller tjänst till nästa nivå. 3O:e mars startar programmet för åtta utvalda bolag som alla har potential att göra livsmedelsbranschen mer hållbar.

Volta Greentech, Foodla, Plant Jammer, Lunch.co, Leafymade, Vembla, Trustrace och Grönska har alla blivit antagna till acceleratorprogrammet Bloomer. Programmet riktar sig till entreprenörer som har lösningar och tjänster som på olika sätt kan bidra till att livsmedelssystemet utvecklas i en mer hållbar riktning.

Vi har fått ihop ett riktigt starkt startfält nu när Bloomer tar emot sin första kull entreprenörer. 30:e mars startar det hårda arbetet och det är då vi tillsammans ska driva mat-Sverige framåt. Med entreprenörernas hjälp ska vi se till att det är enkelt för våra kunder, medlemmar och hela svenska befolkningen att ta hållbara beslut, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige AB.

Coops nya innovationschef Jessica Wolf har lett arbetet med att sätta upp acceleratorn Bloomer sen starten.

Det var svårt att välja ut just de här åtta bolagen, det var många starka företag och entreprenörer med smarta lösningar och tjänster som sökte till programmet. Vi kommer att fortsätta dialogen med flera av de spännande bolagen som sökt, än de åtta vi valt. Fokus ligger nu dock på att tillsammans med våra partners och mentorer hjälpa de åtta antagna bolagen och förse dem med rätt förutsättningar för att fler ska kunna ta del av deras smarta och hållbara lösningar, säger Jessica Wolf, innovationsansvarig, Coop Sverige AB.

Foodtech-acceleratorn Bloomer riktar sig till entreprenörer som har en utvecklad lösning eller tjänst som de vill och kan testa på marknaden. Som deltagare i programmet får entreprenörer möjlighet att testa och utveckla sin lösning samtidigt som de får mer kunskap om hur de framgångsrikt kan utveckla sitt bolag. Innehållet i programmet kommer till stor del att skräddarsys för respektive bolag för att säkerställa att de får det specifika stöd de behöver. Entreprenörerna kommer att sitta i Norrskens lokaler på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Varje deltagare i programmet får fokuserat stöd under tre månader, och kan välja att förlänga perioden med tre månader till, även om sista perioden inte kommer att följa en läroplan utan vara mer mentorskapsbaserad, med möjlighet att sitta kvar på Norrsken.

Information om de utvalda entreprenörerna:

Foodla
Foodla erbjuder ett verktyg som digitaliserar lokala livsmedelsproducenter. Den egenutvecklade plug and play-lösningen hanterar all information från en producent samtidigt som den automatiserar orderprocessen och förenklar informationsflödet mellan producent och etablerade livsmedelsaktörers onlinebutiker.

Vi känner oss både stolta och priviligierade över att vara ett av de utvalda företagen. För tillfället är vi i en expansionsfas. Hjälpen och stödet från alla kompetenta personer i programmet är ovärderlig för oss i vår fortsatta resa, säger John Gabrielsson, medgrundare Foodla.

Grönska
Grönska är ett svenskt teknikföretag som utvecklar teknik för vertikalt jordbruk. Företagets syfte är att erbjuda ett hållbart, lokalt odlat alternativ till importerad mat och möjliggöra mer självförsörjande städer.

Vi är glada över att vara en del av acceleratorprogrammet Bloomer. Det är ett stort steg mot att göra Sverige till en plats där grönsaker kan produceras året runt, säger Robin Lee, VD Grönska.

Leafymade
Med inspiration från vad naturen har att erbjuda och traditionell kunskap, tillverkar Leafymade tallrikar och annan servis utav enbart löv. Även de som skräpar ner efter sig lämnar inga spår då Leafymades produkter bryts ner lätt i såväl naturen och i hemkompost.

Förutom att få inspiration av den breda kompetensen i Bloomer-nätverket med foodtech- och hållbarhetsentusiaster, ser vi fram emot att fortsätta utveckla vårt bolag, säger Vinh Hoang, CFO på Leafymade.

Lunch.Co
Lunch.Co är en marknadsplats och plattform där kollegor kan köpa och sälja lunch på sina arbetsplatser. Det här är en marknad som är redo för disruption anser Lunch.Co.

Acceleratorn Bloomer ger oss möjligheten till samarbete med tre nyckelspelare som vi delar gemensamma värderingar med. Partnerskapet ger oss även möjligheten att stärka vår grund samtidigt som vi bygger vårt ekosystem för att nå vår vision, säger Marie Louise Dahl, head of partnerships på Lunch.Co.

Trustrace
Trustrace är en plattform för spårbarhet och transparens i leveranskedjan för att uppnå full spårbarhet från källa till slutprodukt. Plattformen samlar in, verifierar och analyserar data för att säkerställa materiell integritet och ESG-överensstämmelse mellan produktionsanläggningar.

Vi ser väldigt mycket fram emot möjligheten att skräddarsy vår plattform till livsmedelsindustrin under Bloomer-programmets gång, säger Shameek Ghosh medgrundare och VD på Trustrace.

Plant Jammer
Plant Jammers AI skapar recept skräddarsydda för användaren så att de enkelt och spontant kan laga mat med vad som helst i kylen eller vad som ser bra ut i matbutiken. Med Plant Jammer kommer man aldrig behöva söka efter recept igen.

Plant Jammers smarta receptmotor kan komplettera redan befintliga utmärkta initiativ för att minska matsvinn. Med Plant Jammer vill vi ge hushållen möjlighet att hitta och handla recept som bekämpar matavfall, säger Michael Haase, VD och grundare på Plant Jammer.

Vembla
Vembla erbjuder en unik digital plattform med ett stort urval livsmedel, läkemedel och husgeråd  från lokala handlare. Visionen är att förenkla människors liv och erbjuda utmärkt bekvämlighet oavsett vad man handlar till.

Vår affärsidé bygger på täta partnerskap och därför är det extra kul att Coop tillsammans med Norrsken intresserat sig för vår lösning och tror på vår idé om snabba leveranser från lokala butiker ut till kund. Den modellen kommer att vara avgörande för framtidens dagligvaruhandel online, inte minst från ett hållbarhetsperspektiv, säger Sunil Dutt VD på Vembla.

Volta Greentech
Kor står idag för 5% av de globala utsläppen av växthusgaser, mer än dubbelt så mycket som utsläppen från alla världens flygplan. Volta Greentech utvecklar ett naturligt algbaserat fodertillskott för kor som vid endast 1% inblandning i djurens foder minskar deras produktion av metan med upp till 80%.

Denna lösning har enorm potential, men för att det skall lyckas krävs nära och genomgående samarbete med matindustrin. Bloomer är en fantastisk möjlighet att arbeta nära Coop för att lösa hur man minskar metanutsläpp i deras värdekedja för kött och mjölk, säger Leo Wezelius, CMO på Volta Greentech

För mer information om Bloomer besök: bloomeraccelerator.com

 

För mer information kontakta:
Coops presstjänst på 010-743 13 13

 

  • Coop utökar och adderar leveranstider för seniorer

    Coop utökar och adderar leveranstider för seniorer

    Coops onlinebutik har ett mycket stort tryck just nu. För att underlätta för seniorer, 70+, att handla i onlinebutiken adderar Coop leveranstider för den här gruppen. Specifika leveranstider för seniorer finns tillgängliga från tisdag 24 mars och målsättningen är att öka kapaciteten och den geografiska täckningen successivt.
    Läs mer
  • Coop säljer butiksfastigheter till Cibus Nordic Real Estate

    Coop säljer butiksfastigheter till Cibus Nordic Real Estate

    Coop Butiker och Stormarknader säljer de fastigheter som förvärvades i samband med köpet av Nettos svenska verksamhet. Köparen är det nordiska fastighetsbolaget Cibus Nordic Real Estate som är specialiserat på fastigheter för dagligvarubranschen. Underliggande fastighetsvärde är cirka 1,9 miljarder kronor.
    Läs mer