Änglamark är det varumärke som flest svenskar väljer när de ombeds att fritt ange vilket varumärke som är grönast, enligt en färsk undersökning av företaget Differ. Det är tolfte året i rad som Änglamark tar förstaplatsen. Coop utses samtidigt till Sveriges grönaste varumärke inom kategorin dagligvaruhandel.
– Vi är mycket stolta att Coop och Änglamark fortsätter vara starka varumärken. Coops långsiktiga arbete med att erbjuda prisvärd mat av hög kvalitet och som är schysst producerade är något som Sveriges konsumenter känner till och märker av, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop Sverige.
I undersökningen har svenskarna fått utse Sveriges grönaste varumärke inom ett tiotal olika branscher. Coop når förstaplaceringen i kategorin för dagligvarubutiker, en placering som Coop försvarar från föregående år.
När deltagarna i undersökningen fritt får ange vilket varumärke som de anser vara mest hållbart vinner Änglamark; kategorin kallas “Folkets val”. Änglamark är Coops eget varumärke för mer hållbara varor. Denna kategori vinner därmed Änglamark för tolfte året i rad.
– För att en hållbar livsstil ska vara praktiskt möjlig för alla måste det vara enkelt att välja och handla hållbart. Därför finns Änglamark. När vi utvecklar våra Änglamarksprodukter sätter vi fokus på smak, kvalitet, ekologi, hållbarhet och förpackningar. Därtill ska varorna skapa matglädje utan att priset springer iväg, säger Minna Björklund, tillförordnad chef för egna varumärken på Coop.
Om undersökningen
Sveriges grönaste varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ. Undersökningen har besvarats av över 1 000 respondenter i åldrarna 15-74 år. Respondenterna får besvara frågor kring miljö och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i 10-talet olika branscher. Undersökningen har genomförts sedan 2008.
Läs hela undersökningen här.
För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se