Änglamark – Sveriges grönaste varumärke 2014

Varumärkesstrategibyrån Differ har för sjätte året i rad låtit svenska folket utse Sveriges grönaste varumärke. Drygt 1000 personer i åldern 15-75 år har genom sina svar utsett Änglamark som vinnare av årets grönaste varumärke. Och det är inte första gången – Änglamark har kammat hem vinsten fem gånger i undersökningens sexåriga historia.

Änglamark tar förstaplatsen i kategorin där respondenterna fritt får välja ett varumärke. I undersökningen bedömer också respondenterna 87 namngivna varumärken. Där hamnar Coop på förstaplats i kategorin dagligvaruhandel och när samtliga branscher jämfördes fick Coop en andra plats efter SJ. Branscherna som ingår i undersökningen är dagligvaruhandel, mode, bilar, el, transport, resor, snabbmat och apotek.

        Helt fantastiskt att ett varumärke som Änglamark ligger svenska folket så nära hjärtat och för femte gången är grönast i Sverige, säger Björn Larsson, Affärsområdesdirektör Marknad, Coop Sverige.

Coop har Sveriges största sortiment av ekologiska och miljömärkta varor. Varumärket Änglamark har funnits sedan 1991 och skapades utifrån att Coops medlemmar krävde ett större och bättre utbud av ekologiska produkter i sina butiker. I dagsläget finns cirka 440 Änglamarksprodukter att välja mellan, allt från färska kryddor och barnmat till schampo. Coops ambition är att ge svenskarna bättre mat för pengarna och utvecklingen av Änglamark fortsätter med nya produkter, ny design och miljövänliga förpackningslösningar.

Var tredje såld barnmatsprodukt var ekologisk 2014. Här ingår bland annat produkter som Majskrokar och Klämmisar som lanserades under varumärket Änglamark.

        Vi är glada att se att både Änglamark och Coop finns med bland de varumärken konsumenterna ser som Sveriges grönaste. Att de finns med i toppen år efter år är ett tydligt bevis på att långsiktigt arbete lönar sig, säger Ulrika Burling, vd Differ.

Tre av fyra respondenter säger sig ibland, ofta eller alltid göra aktiva gröna val. För många har det gröna valet blivit en naturlig del i vardagen.

Änglamark – tio-i-topp, mest sålda ekoprodukter:

  1. Bananer
  2. Ägg
  3. Mjölk
  4. Nötfärs
  5. Morötter
  6. Cocktailtomater
  7. Tomater, krossade
  8. Färsk basilika i kruka
  9. Färsk dill i kruka
  10. Paprika

Fakta Differ:
Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av varumärkesbyrån Differ. Undersökningen har besvarats av över 1000 respondenter i åldrarna 15-74 år. Datainsamlingen skedde under december 2014. Det är sjätte gången somundersökningen genomförs. Målsättningen är att följa svenska konsumenters syn på miljö- och hållbarhetsarbete bland företag i utvalda branscher. Hela resultatet av undersökningen finns att läsa på

För mer information:
Coops pressjour 010-743 13 13
Ulrika Burling, vd Differ, 0709-58 99 66, ulrika.burling@differ.com

 

  • Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    I Sverige slänger hushållen mat för 14 miljarder kronor årligen och 450 000 ton mat går till spillo i primärproducentleden. Den rikstäckande föreningen Ätbart som startade i Skövde tilldelas nu årets Änglamarkspris på 250 000 kronor för sitt arbete med att minska matsvinnet och matfattigdomen. Änglamarkspriset, som delas ut för 23:e året i rad, går till unga personer som genomför betydande insatser för vår miljö i Sverige och därmed bidrar till en hållbar framtid.
    Read more
  • Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.
    Read more