Änglamark ses som det mest hållbara varumärket inom mat

Änglamark ses som det mest hållbara varumärket inom mat

Coops varumärke Änglamark uppfattas som Sveriges mest hållbara varumärke i kategorin mat. Det är femte året i rad som Änglamark intar förstaplatsen. Utmärkelsen kommer från Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index 2023.  

Svenska konsumenter uppfattar Änglamark som det mest hållbara varumärket i kategorin mat. Enligt samma undersökning uppfattas Änglamark som det näst mest (andraplats) hållbara varumärket bland alla varumärken i Sverige. Det är Sustainable Brand Index, Europas största varumärkesstudie om hållbarhet, som ligger bakom rankningen där 29 000 svenska konsumenter har deltagit.

Änglamark är ett av Coops egna varumärken och ett av Sveriges största enskilda varumärken inom kategorin hållbarhet. Idag finns cirka 750 olika produkter inom varumärket.  Övervägande delen av Änglamarks livsmedel är KRAV-märkta och alla kemtekniska produkter har miljömärket Svanen eller Bra Miljöval, flera är dessutom rekommenderade av Asthma Allergy Nordic.

– Änglamark har funnits i över trettio år och det här priset visar att vi fortfarande lyckas hålla varumärket relevant och uppskattat. Med Änglamark ville Coop skapa ett mer hållbart sortiment till våra medlemmar, vilket fortfarande idag är drivkraften. Vi är stolta att svenska konsumenter märker av det starka erbjudande vi har inom hållbarhetcertifierade livsmedel, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef Coop Sverige.

Läs mer om Sustainable Brand Index och resultat här.

Om undersökningen 

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2022 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2022 – februari 2023. Totalt 418 varumärken i 36 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    Kampen mot matsvinn och matfattigdom uppmärksammas – Föreningen Ätbart tilldelas årets Änglamarkspris

    I Sverige slänger hushållen mat för 14 miljarder kronor årligen och 450 000 ton mat går till spillo i primärproducentleden. Den rikstäckande föreningen Ätbart som startade i Skövde tilldelas nu årets Änglamarkspris på 250 000 kronor för sitt arbete med att minska matsvinnet och matfattigdomen. Änglamarkspriset, som delas ut för 23:e året i rad, går till unga personer som genomför betydande insatser för vår miljö i Sverige och därmed bidrar till en hållbar framtid.
    Read more
  • Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Kassen som används flest gånger är den mest hållbara

    Coop kommer att sänka priset på plastbärkassar i våra butiker från 6,95 kronor till 3,95 kronor från och med den 1 november. Detta som en direkt följd av att den punktskatt som infördes på plastbärkassar år 2020 tas bort. Coop uppmanar sina medlemmar och kunder att använda sina bärkassar många gånger.
    Read more